MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Fri Nov 21, 2008 11:09 pm

Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq".

H.R. Ibnu Ady

Hadith diatas menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang aIim yang fasiq. Sebenarya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia. OIeh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orangorang yang berlainan pula. Bagi sijahil, syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin berbuat ibadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah swt. Syaitan tidak mahu orang jahil itu rajin mengaji kerana bila ia mengaji ia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah swt yang bererti kekalahan di pihak syaitan.

Begitu pula halnya dengan si Alim yang sudah banyak ilmunya. Syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga Si Alim ini meninggalkan kefardhuannya. Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari qiamat nanti. Maka itu lah kejayaan syaitan dalam usahanya.

Gejala yang sebegini rupa dapat dilihat di dalam masyarakat kita, di mana yang rajin beribadat ini adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat ini pula adalah terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan.

Sebagai Renungan Kita Umat Nabi Muhammad S.W.T Akhir Zaman...
Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
~.:B@!y!n@h:.~
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 936
Age : 24
Location : Dekat Depan Komputer, Dalam Bangunan, Dalam Bandar Bintulu, Di Sarawak, Di Malaysia & Di Planet Bumi
Points : 1459
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Sat Nov 22, 2008 2:28 am

Peringatan Kepada Kita Semua...
Terima Kasih Kerana Berkongsi Info...
Back to top Go down
View user profile http://puteribaiyinah.spaces.live.com/
al_hur
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 16
Age : 37
Points : 0
Registration date : 2008-11-20

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Sat Nov 22, 2008 1:22 pm

uncle_crackerz14 wrote:
Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq".

H.R. Ibnu Ady

Hadith diatas menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang aIim yang fasiq. Sebenarya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia. OIeh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orangorang yang berlainan pula. Bagi sijahil, syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin berbuat ibadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah swt. Syaitan tidak mahu orang jahil itu rajin mengaji kerana bila ia mengaji ia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah swt yang bererti kekalahan di pihak syaitan.

Begitu pula halnya dengan si Alim yang sudah banyak ilmunya. Syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga Si Alim ini meninggalkan kefardhuannya. Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari qiamat nanti. Maka itu lah kejayaan syaitan dalam usahanya.

Gejala yang sebegini rupa dapat dilihat di dalam masyarakat kita, di mana yang rajin beribadat ini adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat ini pula adalah terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan.

Sebagai Renungan Kita Umat Nabi Muhammad S.W.T Akhir Zaman...
Crying or Very sad Crying or Very sad

Salam,
info yg sangat baik utk muhasabah diri...
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Sun Nov 23, 2008 1:23 am

uncle_crackerz14 wrote:
Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq".

H.R. Ibnu Ady

Hadith diatas menerangkan di akhir zaman nanti akan ada dua golongan ini. Ada orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang aIim yang fasiq. Sebenarya syaitan telah berusaha sedapat mungkin untuk menyesatkan manusia. OIeh kerana itu ia menggunakan beberapa cara yang berlainan kepada orangorang yang berlainan pula. Bagi sijahil, syaitan selalu menyuruhnya supaya rajin berbuat ibadat, kerana ibadat orang yang jahil itu tidak sah dan tidak diterima di sisi Allah swt. Syaitan tidak mahu orang jahil itu rajin mengaji kerana bila ia mengaji ia akan memperbaiki ibadatnya, maka ibadat tersebut akan diterima oleh Allah swt yang bererti kekalahan di pihak syaitan.

Begitu pula halnya dengan si Alim yang sudah banyak ilmunya. Syaitan akan menyuruhnya malas beribadat dengan mengemukakan bermacam-macam alasan, sehingga Si Alim ini meninggalkan kefardhuannya. Maka dengan itu ilmu yang ada di dalam dadanya tidak berfaedah, bahkan akan menjadi musuh kepadanya pada hari qiamat nanti. Maka itu lah kejayaan syaitan dalam usahanya.

Gejala yang sebegini rupa dapat dilihat di dalam masyarakat kita, di mana yang rajin beribadat ini adalah orang yang jahil dan yang mengabaikan hal-hal ibadat ini pula adalah terdiri daripada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan.

Sebagai Renungan Kita Umat Nabi Muhammad S.W.T Akhir Zaman...
Crying or Very sad Crying or Very sad
Assalamualaikum....
Drpd text Bold kat atas....Kita dapati yg rajin menunaikan ibadat itu.....ibadatnya tdk sah dan tidak diterima oleh Allah...dimanakah puncanya...?Jikalau mcm tu terlalu ramailah org2 yg demikian... Question Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
al_hur
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 16
Age : 37
Points : 0
Registration date : 2008-11-20

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Mon Nov 24, 2008 12:32 pm

Salam,
Yg tu kena tepuk dada tanya selera...AlQuran sudah terhidang di depan mata...begitu juga dgn as sunnah...sejauh mana kita memahami Al Quran dan as sunnah mempengaruhi sejauh mana ilmu yg ada di dada..al Quran teori..ilmu praktikalnya...

Nabi SAW juga bersabda "di akhir zaman mereka berkata dgn lisan ku (al quran & hadith),tapi sebenarnya mereka mendekatkan kamu ke pintu2 neraka"...dimanakah kita jika mengikut hadith ini...Allahu a'lam
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Mon Nov 24, 2008 1:02 pm

al_hur wrote:
Salam,
Yg tu kena tepuk dada tanya selera...AlQuran sudah terhidang di depan mata...begitu juga dgn as sunnah...sejauh mana kita memahami Al Quran dan as sunnah mempengaruhi sejauh mana ilmu yg ada di dada..al Quran teori..ilmu praktikalnya...

Nabi SAW juga bersabda "di akhir zaman mereka berkata dgn lisan ku (al quran & hadith),tapi sebenarnya mereka mendekatkan kamu ke pintu2 neraka"...dimanakah kita jika mengikut hadith ini...Allahu a'lam
Wsalam.....hamba da tepuk dada nie....tp masih tak faham....kias ler sikit tuan hamba.....
Back to top Go down
View user profile
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Mon Nov 24, 2008 1:28 pm

laa.. uncle dah tepuk dada rupanya, patutla selera ambe td laju je pekena Darca ayam....
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Mon Nov 24, 2008 1:32 pm

inilah yang diperkatakan apa yang ambe dengar dari orang-orang lama, " Beramal tanpa ilmu sia-sia usaha, Berilmu Tanpa amal beroleh celaka ".
study
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
al_hur
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 16
Age : 37
Points : 0
Registration date : 2008-11-20

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Mon Nov 24, 2008 2:43 pm

uncle_crackerz14 wrote:

Wsalam.....hamba da tepuk dada nie....tp masih tak faham....kias ler sikit tuan hamba.....

Salam,
Perbincangan dlm soal ini sangat luas,kerana ia mencakupi bnyk cabang2....sedangkan istilah jahil meliputi pelbagai makna....ada yg kata berilmu tapi jahil juga salah satunya...sumber ilmu Islam dtng drpd 2 sumber samada Al Quran dan hadith...setuju?di sini akal memainkan peranan dlm menafsirkan ilmu itu samada mengikut garis Al quran dan hadith ataupun tidak...ayat Al Quran melengkapi antara 1 sama lainya dan ia jamin oleh Allah SWT..tapi hadith tidak,justeru itu antara displin hadith ialah ape2 yg terdapat dlm hadith yg tidak bertentangan dgn Al Quran blh diamal namun hadith yg bertentangan dgn Al Quran wajib ditolak...mudah aje
Drpd coretan sy di atas blh la kita renung2 diri,sama ada amalan Islam kita ini sebenarnya memenuhi kehendak Al Quran atau tidak jika ia ape buktinya dan jika tidak ape buktinya juga...Allahu a'lam study
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
kambing
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 68
Age : 35
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   Wed Dec 03, 2008 1:20 pm

posting yg bagus....
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
Sponsored content




PostSubject: Re: AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ   

Back to top Go down
 
AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Perlengkapan yang dibutuhkan aquarium laut
» Jenis-jenis Ikan Predator yang biasa dipelihara
» Hal-Hal yang Dipersiapkan Dalam Memelihara Aquarium Laut
» Ikan-ikan yang cocok untuk Aquascape
» 10 ikan Predator purba yang masih hidup

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: