MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 KORANG MINAT MENYANYI?SERIUS NAK BELAJAR VOKAL?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
kakidrum
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 18
Age : 36
Points : 28
Registration date : 2010-04-27

PostSubject: KORANG MINAT MENYANYI?SERIUS NAK BELAJAR VOKAL?   Tue Apr 27, 2010 8:51 am

>>Dari dahulu lagi ramai antara kita yang suka menyanyi,ada yang hanya suka-suka,ada yang nak menunjuk nunjuk,
ada juga yang dah ketagih menyanyi dan byk lagi alasan demi memenuhi rasa keinginan untuk menyanyi.

>>Namun ramai antara diorang ni yang hanya tahu menyanyi tetapi diorang tak pernah nak amik tahu pasal ilmu nyanyian,
bagi diorang kalo dah tak boleh menyanyi tu memang tak boleh menyanyilah.

>>Ada juga yang tak sedar diri walaupun selalu dikutuk oleh kawan-kawan akibat nyanyian yang sumbang mambang masih lagi
tak mahu belajar cara nyanyian yang boleh membuat kenkawan terkejut atau paling kurang diorang selesa pabila korang memegang mikrofon untuk menyanyi.

>>Sikap ini haruslah diubah kalo korang benar-benar menganggap nyanyian adalah satu seni yang perlu dihargai nilai seninya.
Sesebuah lagu itu ada nilai seninya, kalo anda hanya menyanyi tanpa mempedulikan aspek aspek teknikal ibarat anda menghina seni itu sendiri(chewwaahhh).

>>Ilmu nyanyian jika dipelajari adalah suatu ilmu yang amat seronok untuk diketahui. Melalui pembelajaran yang betul korang akan dapat 'explore' kebolehan
suara korang dan juga korang akan tahu kekuatan dan kelemahan suara korang.

>>Suara kita harus dicintai dan disayangi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tak ternilai harganya dan dengan pengetahuan vokal yang korang
ada akan membuatkan anda tidak akan sesekali mensia-siakan anugerah ini

>>Jadi kesimpulannya disini,berhentilah menyanyi kalo korang taknak mempelajari ilmu nyanyian itu sendiri,
tapi kalo korang hargai suara anda dan seni suara itu sendiri,

dapatkan atau pelajari lah ilmu nyanyian walaupun ianya hanyalah asas semata mata.

>>Nak Tau Tips Percuma untuk mempelajari vokal? Klik link dibwah:


>>Menambah pendaftaran dirumah?
-layari : www.330hyper.com

-untuk pendaftaran sila klik: http://www.330hyper.com/hyprosms/?rId=145063


Last edited by kakidrum on Sun May 02, 2010 12:57 pm; edited 3 times in total (Reason for editing : 4got to put signature)
Back to top Go down
View user profile http://pablohoney55@yahoo.com
kakidrum
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 18
Age : 36
Points : 28
Registration date : 2010-04-27

PostSubject: Re: KORANG MINAT MENYANYI?SERIUS NAK BELAJAR VOKAL?   Tue Apr 27, 2010 8:53 am

10 TiPs MenYanYi Dengan BaiK 27 Apr 2010 01:50 AM

1. Banyakkan minum air, hindari alkohol dan kafein:
Pita suara kita bergetar dengan kecepatan yang tinggi, dengan banyak minum, membuatkan pita suara tetap basah. Makanan yang memiliki kadar air yang tinggi juga baik, seperti apel, pir, semangka, melon, anggur, dan sebagainya.

2. Berehat daripada bercakap beberapa kali setiap hari terutama jika telah dilakukan secara berterusan: Misalnya guru sebaik2nya menghindari atau kurangkan bercakap dengan kerap sewaktu mengajar.

3. Jangan merokok: Jika Anda merokok, segera berhenti. Merokok sangat meningkatkan risiko kanser organ pernafasan. Termasuk menghirup asap dapat menyebabkan iritasi pita suara.

4. Jangan menyalahgunakan suara anda: Elakkan menjerit dan juga bercakap dengan kuat di persekitaran yang bising. Suara serak merupakan petanda pita suara mengalami iritasi.

5. Biarkan otot leher dan tenggorokanmu rileks meskipun ketika menyanyi nada tinggi atau rendah: Beberapa penyanyi mengangkat kepala ketika menyanyikan nada tinggi dan menunduk jika menyanyi nada
rendah untuk menghindari tegangan yang berlebih pada otot. Jika terjadi ketegangan berlebihan untuk waktu yang lama, ia boleh menyebabkan turunnya jangkauan nada suara.

6. Perhatikan cara anda bercakap setiap hari: Walaupun orang yang memiliki kebiasaan menyanyi dengan baik boleh mengalami luka ketika bercakap, ia adalah kerana banyak penyanyi yang tidak memperhatikan cara bercakap, adakah ia menyebabkan iritasi pita suara atau tidak.

7. Jangan batuk terlalu kerap: Ketika kita batuk (bukan sakit batuk, tapi aktiviti batuk), ia sama seperti menegangkan semua otot pernafasan dan pita suara sekaligus. Melakukan batuk terlalu kerap boleh menyebabkan otot tersebut luka dan suara serak. Cubalah untuk minum air bagi mengurangkan rasa gatal di tenggorokan. Jika batuk tidak boleh ditahan, sila hubungi doktor bagi pemeriksaan lebih lanjut.

8. Ketika sakit, jimatkan suara anda: Kurangkan bercakap ketika anda bersuara serak disebabkan demam atau jangkitan. Jagalah suara anda.

9. Ketika bercakap kepada kelompok besar diluar bangunan, pertimbangkanlah untuk menggunakan pembesar suara: Bercakap dengan kuat tanpa pembesar suara boleh menyebabkan ketegangan
berlebihan pada otot suara. Jadi lebih baik menggunakan pembesar suara.

10. Lembabkan udara rumah dan ruang kerja anda.


>>Nak Tau Tips Percuma untuk mempelajari vokal? Klik link dibwah:
http://rahsiavokal.com/index.php?ref=adamsaintis
Very Happy

>>Menambah pendaftaran dirumah?
-layari : www.330hyper.com
-untuk pendaftaran sila klik: http://www.330hyper.com/hyprosms/?rId=145063


Last edited by kakidrum on Sun May 02, 2010 12:51 pm; edited 2 times in total (Reason for editing : 4got to put signature)
Back to top Go down
View user profile http://pablohoney55@yahoo.com
kakidrum
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 18
Age : 36
Points : 28
Registration date : 2010-04-27

PostSubject: Re: KORANG MINAT MENYANYI?SERIUS NAK BELAJAR VOKAL?   Tue Apr 27, 2010 8:55 am

TIPS UNTUK GI UJIBAKAT..AF? MENTOR? OIAM? 27 Apr 2010 01:58 AM


>>Kadang-kadang menghairankan bagaimana orang yang diberi peluang untuk menyanyi dalam satu pertandingan nyanyian dan mereka tidak membuat persediaan dengan betul.

>>Jika anda benar-benar serius tentang nyanyian tatkala itu ia sangat mustahak untuk anda mendidik diri anda dan bersiap sedia untuk pertandingan untuk mendapatkan yang terbaik dari kebolehan anda. Tidak kisah betapa hebatnya suara anda, ini adalah satu-satunya perkara yang akan diteliti oleh juri.

>>Sebagai contoh, cara anda muncul adalah sama penting dengan bagaimana bagus nyanyian dan persembahkan anda.

>>Jika anda langkah di atas pentas lihat seperti troll (makhluk seperti orang kerdil atau raksasa) atau persembahan anda tidak kemas, ketika itu pengadil tentu sekali tidak akan menumpukan kepada nyanyian anda lagi.

>>Apa yang anda pakai, ucapkan, dan bagaimana anda menangani kebimbangan anda semua perkara tersebut menjadikan persembahan baik atau teruk. Saya sendiri telah melakukan beberapa persembahan dan terdapat sedikit petua tertentu yang saya rasa agak mustahak untuk memberikan persembahan yang hebat.

>>Di antara yang paling mustahak, termasuk yang berikut:

1. Cara memegang mikrofon
>>Apabila semakin bersedia untuk pertandingan nyanyian, anda harus sedar yang anda akan memegang mikrofon.

>>Ia adalah cara untuk membiasakan diri anda dengan bagaimana rasanya memegang mikrofon; dan latihan boleh dilakukan semata-mata dengan memegang berus rambut anda.

>>Kemudian apabila anda berada di pertandingan, sekiranya anda mempunyai peluang ia adalah satu idea yang bagus untuk memeriksa stail mikrofon yang akan anda gunakan. Adakah ia tanpa wayar atau anda akan perlu ingat untuk berhati-hati terhadap tali. Akan anda dapat kakinya[mic stand] dan jika begitu, adakah anda bercadang menggunakannya atau tidak? Jika anda mempunyai pilihan dalam perkara tersebut, saya mencadangkan agar anda TIDAK menggunakan mic stand tersebut.

>>Sebaik sahaja tiba giliran anda untuk naik ke pentas, pastikan yang mikrofon dihidupkan. Sekiranya anda mula menyanyi dan anda menyedari bahawa tiada bunyi, ia memalukan…’malu dibuatnya!!’ seperti kata Mirnawan Nawawi dalam iklan kat tv tu..

2. Memperkenalkan Diri Anda
=================================
>>Keduanya, adalah bagus untuk memperkenalkan diri anda. Terlebih dahulu untuk latihan persembahan, mengucapkan pengenalan diri anda dengan berus rambut di tangan anda. Catatkan pengenalan diri anda kat mana mana dan berlatih, berlatih, berlatih. Anda tidak mahu berakhir dalam keadaan terlupa dan ragu-ragu. Beri pengenalan yang ringkas. Pengenalan diri anda hendaklah termasuk nama anda, tajuk lagu yang akan anda nyanyikan dan alasan memilih lagu itu. Ini memberikan anda satu pendedahan bagi prestasi anda.

>>Sekiranya anda mula sahaja menyanyikan lagu anda tanpa memberitahu sesiapa apakah ia dan mengapa anda memilihnya, ia akan sedikit janggal.

>>Seperti yang telah dikatakan, pastikan pakaian anda sesuai. Sentiasa fikirkan bahawa semua orang, penonton dan khususnya pengadil akan memberi perhatian penuh kepada cara anda berpakaian.

>>Adalah penting bagi anda untuk memiliki pakaian yang menarik, jika anda dapat pergi salon rambut terlebih dahulu, lebih baik dalam memberikan anda tampak bergaya dalam persembahan anda. Ia dianggap sebagai penjagaan diri sendiri, kita semua tahu bahawa kita berasa bagus tentang betapa kita kelihatan, ia terbukti.Tapi jangan over plak yer?

>>Dan selepas semuanya, akhirnya anda bersedia untuk persembahan anda, kecuali tekanan di atas pentas berdepan dengan pengadil dan penonton. Kegelisahan adalah normal; bahkan penyanyi berpengalaman biasanya sekali-sekala merasakan gemuruh.

>>Kalau saya ,saya buat bodoh dan buat tak Nampak je..juz enjoy the music dan menyanyi
Perkara yang penting untuk diingati adalah anda lakukannya untuk pertandingan dan penonton ingin sekali mendengar anda memberikan persembahan.

>>Oleh itu, bertenang, nikmati pengalaman dan dapatkan keyakinan untuk pergi ke atas pentas kerana anda tahu anda akan melakukan yang terhebat.


>>Nak Tau Tips Percuma untuk mempelajari vokal? Klik link dibwah:


>>Menambah pendaftaran dirumah?
-layari : www.330hyper.com

-untuk pendaftaran sila klik: http://www.330hyper.com/hyprosms/?rId=145063


Last edited by kakidrum on Sun May 02, 2010 12:58 pm; edited 6 times in total (Reason for editing : 4got to put signature)
Back to top Go down
View user profile http://pablohoney55@yahoo.com
Sponsored content




PostSubject: Re: KORANG MINAT MENYANYI?SERIUS NAK BELAJAR VOKAL?   

Back to top Go down
 
KORANG MINAT MENYANYI?SERIUS NAK BELAJAR VOKAL?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Breeding clownfish
» 7 situs terbaik untuk belajar koding web

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Melayu :: Hiburan-
Jump to: