MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 DEMI MASA manusia selalu terlupa

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Fri Nov 21, 2008 3:14 pm

'DEMI MASA' manusia selalu terlupa

1hari=24jam
Satu TAHUN ?
12 Bulan
52 Minggu
365 Hari
8760 Jam
525600 Minit
31536000 Detik


Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)
< 60th
> 70th
60th - 70th
(65th)

Chart
Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti)
Puratanya manusia meninggal ± 65 th
'Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia'
Laki-laki Baligh ± 15 tahun
Wanita Baligh ± 12 tahun

Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:
Mati - Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun
50 tahun digunakan untuk apa?

Catatan:
50 tahun=
18250 hari=
458000 jam
12 jam siang hari
12 jam malam hari
24 jam satu hari satu malam

Gambaran kasarnya:
Mari kita muhasabah bersama..... ....!
Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun
Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya... .....

Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:
18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun
Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah,
ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.

Waktu rehat ± 4 jam
Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun
Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan.... ..
17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bila Nak Beribadah???
Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; 'Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU'.
Maut datang menjemput tak pernah bersahut,
Malaikat datang menuntut untuk merenggut,
Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,
Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,
Terimalah habuanmu seadanya..
Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakannya belajar agar mudah mencari pekerjaan..
Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar...
Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana?
Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
' Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya '

Lalu Bila Nak Beribadah???
Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi... !
Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga...
Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?

Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???
1 solat = ± 10 minit ..... 5x solat = ± 1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun

Kesimpulan:waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit!
Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita....
itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.
Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun;
dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris
orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang
selalu bergelumang dosa...

Logiknya:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian... .........
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana..... .......

Penyelesaian:
Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!! !!!!!
Ingatlah negeri kita...Akhirat


TAMAT

'Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan'
'Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa''
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Fri Nov 21, 2008 10:19 pm

Macam Subject Math plak yer tuan.... Very Happy cheers cheers drunken
Back to top Go down
View user profile
~.:B@!y!n@h:.~
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 936
Age : 24
Location : Dekat Depan Komputer, Dalam Bangunan, Dalam Bandar Bintulu, Di Sarawak, Di Malaysia & Di Planet Bumi
Points : 1459
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sat Nov 22, 2008 2:17 am

Semoga Ia Memberi Peringatan Kepada Kita Semua...
Semoga Baiyinah Ingat Akan Pesanan Ini...
Insya Allah...
Back to top Go down
View user profile http://puteribaiyinah.spaces.live.com/
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sat Nov 22, 2008 12:53 pm

supaya mudah manusia ingat
sekurang2 nya dorg tau Cool Smile Surprised
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sat Nov 22, 2008 1:00 pm

adiez82 wrote:
'DEMI MASA' manusia selalu terlupa

1hari=24jam
Satu TAHUN ?
12 Bulan
52 Minggu
365 Hari
8760 Jam
525600 Minit
31536000 Detik


Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)
< 60th
> 70th
60th - 70th
(65th)

Chart
Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti)
Puratanya manusia meninggal ± 65 th
'Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia'
Laki-laki Baligh ± 15 tahun
Wanita Baligh ± 12 tahun

Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:
Mati - Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun
50 tahun digunakan untuk apa?

Catatan:
50 tahun=
18250 hari=
458000 jam
12 jam siang hari
12 jam malam hari
24 jam satu hari satu malam

Gambaran kasarnya:
Mari kita muhasabah bersama..... ....!
Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun
Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya... .....

Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam
Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:
18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun
Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah,
ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.

Waktu rehat ± 4 jam
Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun
Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan.... ..
17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bila Nak Beribadah???
Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; 'Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU'.
Maut datang menjemput tak pernah bersahut,
Malaikat datang menuntut untuk merenggut,
Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,
Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,
Terimalah habuanmu seadanya..
Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakannya belajar agar mudah mencari pekerjaan..
Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar...
Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana?
Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
' Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya '

Lalu Bila Nak Beribadah???
Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi... !
Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga...
Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?

Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???
1 solat = ± 10 minit ..... 5x solat = ± 1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun

Kesimpulan:waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit!
Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita....
itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.
Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun;
dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris
orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang
selalu bergelumang dosa...

Logiknya:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian... .........
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana..... .......

Penyelesaian:
Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!! !!!!!
Ingatlah negeri kita...Akhirat


TAMAT

'Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan'
'Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa''
menurut nabi isa...dunia nie 3 hari jak umurnya...kelmarin, hari ini...& hari esok....Apakah kita ada beramal ibadat pada hari kelmarin...?Apakah kelmarin sama ngan hari ini...?Apakah esok kita masih sempat utk beribadat...?Lebih kurang mcm ni lah maksudnya....hamba pun dah tak ingat cerita tu..mcmmana...Atauk hamba yg ceritakan dulu.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sat Nov 22, 2008 1:07 pm

uncle_crackerz14 wrote:
menurut nabi isa...dunia nie 3 hari jak umurnya...kelmarin, hari ini...& hari esok....Apakah kita ada beramal ibadat pada hari kelmarin...?Apakah kelmarin sama ngan hari ini...?Apakah esok kita masih sempat utk beribadat...?Lebih kurang mcm ni lah maksudnya....hamba pun dah tak ingat cerita tu..mcmmana...Atauk hamba yg ceritakan dulu.... Very Happy

bagus gak info ni uncle
sekurang2 nya
hari ini lbih baik dari semalam kn

Cool
ceta penting xingat xpe, janji dia pnya maklumat sampai Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Wed Nov 26, 2008 6:41 pm

SENANG X YAH KIRA WAKTU NANTI RUGI.... heeee Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sun Nov 30, 2008 6:05 pm

x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
~.:B@!y!n@h:.~
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 936
Age : 24
Location : Dekat Depan Komputer, Dalam Bangunan, Dalam Bandar Bintulu, Di Sarawak, Di Malaysia & Di Planet Bumi
Points : 1459
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sun Nov 30, 2008 7:48 pm

adiez82 wrote:
x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool

Penerangan yang bagus Adiez...Baiyinah sokong...
Back to top Go down
View user profile http://puteribaiyinah.spaces.live.com/
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Mon Dec 08, 2008 7:58 pm

adiez82 wrote:
x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool
faham tu n itu semua org tau tuan.. tp cuba kt lihat dr sudut lain lak maksud ayat ttu ..DEMI MASA SESUNGGUHNYE MANUSIA DLM KERUGIAN.. emm mcm ader makna yg terselindung.... Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Fri Mar 06, 2009 8:10 pm

adiez82 wrote:
x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool


kak zie setuju tak rugi kalau kita merenung masa2 yang kita telah lewati.
selagi di beri kesempatan untuk memperbaiki diri, kenapa kita harus lepaskan peluang ni?
Back to top Go down
View user profile
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Fri Mar 20, 2009 8:34 am

adiez82 wrote:
x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool
salammm...

tempat yg paling jauh didalam dunia ini adalah masa/waktu....ini kerana kita tidak akan dapat lagi kembali pada masa semalam yg telah berlalu...atau hari2 yg sebelumnya..Hamba tidak dapat lagi kembali pada umur 15thn seperti bayinah.... Laughing Laughing

_________________
Illahi Anta Maqsudi Waredhoka Mathluby
Back to top Go down
View user profile
~.:B@!y!n@h:.~
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 936
Age : 24
Location : Dekat Depan Komputer, Dalam Bangunan, Dalam Bandar Bintulu, Di Sarawak, Di Malaysia & Di Planet Bumi
Points : 1459
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Fri Mar 20, 2009 1:58 pm

uncle_crackerz14 wrote:

tempat yg paling jauh didalam dunia ini adalah masa/waktu....ini kerana kita tidak akan dapat lagi kembali pada masa semalam yg telah berlalu...atau hari2 yg sebelumnya..Hamba tidak dapat lagi kembali pada umur 15thn seperti bayinah.... Laughing Laughing

ehehehe...cuma tinggal kenangan... lol!
Back to top Go down
View user profile http://puteribaiyinah.spaces.live.com/
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Thu Apr 02, 2009 5:40 pm

kenangan megusik jiwa Very Happy
Back to top Go down
View user profile
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Tue Apr 07, 2009 8:13 pm

uncle_crackerz14 wrote:
adiez82 wrote:
x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool
salammm...

tempat yg paling jauh didalam dunia ini adalah masa/waktu....ini kerana kita tidak akan dapat lagi kembali pada masa semalam yg telah berlalu...atau hari2 yg sebelumnya..Hamba tidak dapat lagi kembali pada umur 15thn seperti bayinah.... Laughing Laughing
ya betul secara zahiriahnye gitulah.... binasakah manusia itu apabila jasad dikandung tanah.. sm2lah kita fikirkan Question
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Tue Apr 07, 2009 8:19 pm

kak zie wrote:
adiez82 wrote:
x rugi kalu kira waktu, x rugi kalu menangisi usia yg telah lepas, x rugi kalu meratapi waktu2 yg telah lepas, x rugi kalu kita menyesali apa yg kita telah lakukan dosa pada masa yg lepas, x rugi kalu kita rasa rugi meninggalkan amalan yg telah lepas, selagi kita boleh merubah hidup kita, sebelum kita menyesali apabila sakaratul maut menjemput kita. Cool


kak zie setuju tak rugi kalau kita merenung masa2 yang kita telah lewati.
selagi di beri kesempatan untuk memperbaiki diri, kenapa kita harus lepaskan peluang ni?
apakah tujuan kita dijadikan didunia ini...???? dimanakah kesempurnaan kita jika asyik memperbaiki diri....? teguh sudahkah rumah yg dibina utk didiami sblm bersedia memperbaikinya dikala ia mula rebah....???fikirkanlah... Idea
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
Nur Amira Muhamad
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 305
Age : 34
Location : Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Pantai
Points : 328
Registration date : 2009-05-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   Sun Jun 21, 2009 11:41 am

ingat mengingatilah sesama kita selagi kita masih mempunyai masa...
Back to top Go down
View user profile http://www.miramira.com
Sponsored content




PostSubject: Re: DEMI MASA manusia selalu terlupa   

Back to top Go down
 
DEMI MASA manusia selalu terlupa
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Batavia Aquatic Tank
» Breeding clownfish
» 3 Hasil Tangkapan Ikan Terbesar di Dunia
» Cycling untuk tank pemula

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: