MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Admin-Gandalf
Admin
Admin
avatar

Number of posts : 100
Age : 36
Points : 1737
Registration date : 2008-11-08

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 4:06 pm

Salam...
Bukan niat saya nak memperkecilkan umat Islam... cuma nak berbincang dan bertukar pendapat mengenai perkara ni...

Cuba kita renungkan bahawa Allah telah menurunkan kitab suci kita yang terkandung di dalamnya adalah segala aturan dan petunjuk ke jalan yang benar. Apabila kita betul-betul mengikut jalan yang benar, sudah pasti kita sebagai umat Islam merupakan peneraju dunia. Apakah yang berlaku sekarang?

Umat Islam banyak tunduk kepada kuasa barat. Banyak pemimpin Islam tidak berani melawan kuasa barat. Kenapa? Mengapakah segala teknologi terkini dikuasai Barat? Mengapakah ekonomi dikuasai Barat? Mengapakah sesetengah daripada pemimpin Islam kita sendiri mengagungkan dan cuba mencontohi Barat?

Jika benar kita mengakui bahawa di dalam Al Quran terdapat segala-galanya, mengapa tidak kita mengikut apa yang diajarkan di dalamnya? Semua ada..... ekonomi, syariah(undang-undang), akhlak, dan boleh dikatakan semuanya ada dalam kitab suci kita. Mengapa kita masih di bawah?

Mari kita bincangkan soal ini....
wassalam...

_________________
MELAYU BOLEH!!!

http://theteacherstudent.blogspot.com

BLOG AKU CIKGU
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 4:23 pm

Jawabnya mudah [sekadar pendapat ambe je]

berpunca Dasar pendidikan kita yg meniru barat, secara tidak langsung format dan tatacara hasil didikan tsb membiasakan kita dengan budaya barat dalam kehidupan.

kita menolak cara pendidikan pondok yang dikatakan lapok, lulusan agama yang tidak mendapat peluang [disekat] daripada beroleh pekerjaan walaupun mendapat keputusan cemerlang, sebaliknya mengaggungkan pendidikan yang bercirikan barat dan sukan sungguhpun keputusan menjunam.

study
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
Admin-Gandalf
Admin
Admin
avatar

Number of posts : 100
Age : 36
Points : 1737
Registration date : 2008-11-08

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 4:55 pm

alief wrote:
Jawabnya mudah [sekadar pendapat ambe je]

berpunca Dasar pendidikan kita yg meniru barat, secara tidak langsung format dan tatacara hasil didikan tsb membiasakan kita dengan budaya barat dalam kehidupan.

kita menolak cara pendidikan pondok yang dikatakan lapok, lulusan agama yang tidak mendapat peluang [disekat] daripada beroleh pekerjaan walaupun mendapat keputusan cemerlang, sebaliknya mengaggungkan pendidikan yang bercirikan barat dan sukan sungguhpun keputusan menjunam.

study

Saya nyatakan di sini bukan setakat di negara kita sahaja, malah seluruh dunia begitu. Seolah-olah Islam ini lemah... Negara Islam dalam kongkongan Barat yang menjalankan pemerintahan kuku tajam. Islam tidak bangkit untuk melawan.... kalau lawan pun tak menang kan.....

_________________
MELAYU BOLEH!!!

http://theteacherstudent.blogspot.com

BLOG AKU CIKGU
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 5:19 pm

Ooo iye kan...

gmana mau bangkit ikatan persaudaraan islam kita dah makin longlai...., lihat saja dipersekitaran kita dalam menghadiri jemaah dimasjid tatkala Solah, kenduri arwah, dan walimatul-urus, semua kini renggang, masing-masing sibuk dengan tugasan, ukhwah sesama saudara ditinggalkan.

mahu melihat jauh dan menyeluruh memang benar, tetapi adalah molek kita bermula dipersekitaran hadapan mata yang diperlihatkan, barulah merumus keseluruhan satu-persatu setelah dikupas robekkan.

memang mudah mengatakan atau menuding jadi. sbg contoh Negara Iraq diserang, saddam digantung, semua itu berlaku dihadapan orang islam di tempat orang islam, dalam negara islam, orang luar yang menjatuh hukum, masyarakat setempat melihat kagum.

kenapa jadi begini...? itulah perlu kita kenali puncanya kenapa dan mengapa...
hakikatnya adalah keakraban antara masyarakat kita renggang, masing-2 sibuk urusan kerja, jiran tetangga tiada pula kenalan... kenapa..?

waktu kerja yang tidak diseragamkan itu juga punca kita disibukkan, masing-2 mengejar waktu shift bekerja, ada yang kerja malam, ada yang kerja siang , ada yang kerja petang, kenapa...? inilah taktik yg digunakan untuk memisahkan... samalah seperti kaedah Dasar pecah perintah yang diamalkan dinagara kita suatu ketika dahulu, akhirnya masing-masing punyai koloni sendiri tidak seperti mana zaman baba dan nyonya....adat tetap diamalkan, tetapi budaya masyarakat setempat tetap mesra berutusan sungguhpun beda anutan dan pegangan..

wah..panjang dah ni ambe bg idea......rest jap Basketball Basketball
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 5:25 pm

Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

H.R. Muslim

Islam mulai tersebar di Mekkah dengan keadaan yang sangat asing dan dagang. Sangat sedikit penganut dan pendukungnya kalau dibandingkan dengan penentangnya. Kemudian setelah itu Islam tersebar ke seluruh pelusuk dunia sehingga dianuti oleh dua pertiga penduduk dunia. Kemudian Islam kembali asing dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan pada pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian daripada orang Islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang iltizam (komitmen) dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar. Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai individu yang sihat. Contohnya, kalau ada sesuatu program kemasyarakatan kemudian masuk waktu sembahyang, tiba-tiba ada seorang yang meminta diri untuk menunaikan sembahyang, maka tindakan ini dianggap tidak sopan dan kurang wajar. Sedangkan orang yang tidak bersembahyang sambil bersenda-senda ketika orang lain bersembahyang tidak dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.

Begitulah seterusnya nasib lslam di akhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang rnengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dikatakan yang dia bukan orang Islam

Sad
Back to top Go down
View user profile
Admin-Gandalf
Admin
Admin
avatar

Number of posts : 100
Age : 36
Points : 1737
Registration date : 2008-11-08

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 5:37 pm

uncle_crackerz14 wrote:
Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

H.R. Muslim

Islam mulai tersebar di Mekkah dengan keadaan yang sangat asing dan dagang. Sangat sedikit penganut dan pendukungnya kalau dibandingkan dengan penentangnya. Kemudian setelah itu Islam tersebar ke seluruh pelusuk dunia sehingga dianuti oleh dua pertiga penduduk dunia. Kemudian Islam kembali asing dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan pada pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian daripada orang Islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang iltizam (komitmen) dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar. Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai individu yang sihat. Contohnya, kalau ada sesuatu program kemasyarakatan kemudian masuk waktu sembahyang, tiba-tiba ada seorang yang meminta diri untuk menunaikan sembahyang, maka tindakan ini dianggap tidak sopan dan kurang wajar. Sedangkan orang yang tidak bersembahyang sambil bersenda-senda ketika orang lain bersembahyang tidak dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.

Begitulah seterusnya nasib lslam di akhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang rnengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dikatakan yang dia bukan orang Islam

Sad

inilah yang ambo cari......

_________________
MELAYU BOLEH!!!

http://theteacherstudent.blogspot.com

BLOG AKU CIKGU
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Wed Nov 19, 2008 5:55 pm

Daripada Ummul Mu'minin , Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah saw.) ,beliau berkata," (Pada suatu hari) Rasulullah saw. masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cernas sambil bersabda, La ilaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya'juj dan Ma'juj seperti ini", dan Baginda menemukan hujung jari dan hujung jari yang sebe!ahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyararkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya: "Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan dikalangan kami masih ada orangorang yang shaleh?" Lalu Nabi saw. bersabda "Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak".
H.R. Bukhari Muslimi

Pabila suatu tempat atau negeri sudah terlarnpau banyak kejahatan, kemungkaran dan kefasiqan, maka kebinasaan akan menimpa semua orang yang berada di tempat itu. Tidak hanya kepada orang jahat sahaja, tetapi orang-orang yang shaleh juga akan dibinasakan, walaupun masing-masing pada hari qiamat akan diperhitungkan mengikut amalan yang telah dilakukan.
Oleh itu, segala macam kemungkaran dan kefasiqan hendaklah segera dibasmikan dan segala kemaksiatan hendaklah segera dimusnahkan, supaya tidak terjadi malapetaka yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang melakukan kemungkaran dan
kejahatan tersebut, tetapi ianya menimpa semua penduduk yang berada di tempat itu.
Dalarn hadis di atas, walaupun disebutkan secara khusus tentang bangsa Arab tetapi yang dimaksudkan adalah seluruh bangsa yang ada di dunia ini. Tujuan disebutkan bangsa Arab secara khusus adalah kerana Nabi kita saw. sendiri dari kalangan mereka, dan yang menerima Islam pada masa permulaan penyebarannya adalah kebanyakannya dari kalangan bangsa Arab dan sedikit sekali dari bangsa yang lain . Begitu pula halnya dalam masalah yang berkaitan dengan maju-mundurnya Umat Islam adalah banyak bergantung kepada maju-mundurnya bangsa Arab itu sendiri. Selain daripada itu, bahasa rasmi Islam adalah bahasa Arab.

Kemudian Ya'juj dan Ma'juj pula adalah dua bangsa (dari keturunan Nabi Adam as.) yang dahulunya banyak membuat kerosakan di permukaan bumi ini, lalu batas daerah dan kediaman mereka ditutup oleh Zul Qarnain dan pengikut-pengikutnya dengan campuran besi dan tembaga, maka dengan itu mereka tidak dapat keluar, sehinggalah hampir tibanya hari qiamat. Maka pada masa itu dinding yang kuat tadi akan hancur dan keluarlah kedua-dua bangsa ini dari kediaman mereka lalu kembali membuat kerosakan dipermukaan bumi ini. Apabila ini telah terjadi, ia menandakan bahawa hari qiamat sudah dekat sekali tibanya.

Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
al_hur
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 16
Age : 37
Points : 0
Registration date : 2008-11-20

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Fri Nov 21, 2008 5:19 pm

Salam,

Ya,salah 1 faktor yg menyebabkan Umat Islam kini lemah adalah Ukuwah sesama Muslim,umat Islam kini sngt dahagakan Ukuwah sesama Muslim dlm menghadapi musuh dan cabarannya,kita lihat kini umat berpecah dgn pelbagai fikrah perjuangan yg menuntut pelbagai matlamat,mereka mengkafirkan sesama mereka dan yg paling sedih mereka menghalalkan darah sesama Islam dlm mencapai matlamat tersebut,adakah ini di tuntut dlm Islam,Islam terteggak dgn hujjah bkn mata pedang,dgn itu wujudkan suasana dialog namun ini tidak berlaku.

Di ambil cth isu Palestine yg dah lebih 60 thn,saban hari kita di hidangkan di media akan kekejaman Yahudi zionist pd saudara kita disana mereka di zalimi,apatah lagi Al Aqsa kiblat per1 kita terus-terusan di hina oleh Yahudi zionist,namun ape yg blh kita lakukan,Umat Islam msh blum mampu utk merampas kembali hak kita itu...hanya segelintir negara Islam yg komited menunjukan keperihatinan pd isu ini namun yg lain alpa..dik berkiblatkan Amerika agen zionist dan pencacainya,kita lihat ramai lagi umat Islam tidak mengetahui Jumaat terakhir Ramadhan adalah hari memperingati Al Qud,kita tak sambut pun,hanya beberapa Negara yg buat coth Palestine,Iran dan Syria yg lain....Shocked

Mungkin inila punca Allah SWT menarik 'Izzah" pada umat Islam dan menjauhkan ia drpd kemuliannya jika isu solidarity ini di ambil mudah....i
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   Fri Nov 21, 2008 10:10 pm

al_hur wrote:
Salam,

Ya,salah 1 faktor yg menyebabkan Umat Islam kini lemah adalah Ukuwah sesama Muslim,umat Islam kini sngt dahagakan Ukuwah sesama Muslim dlm menghadapi musuh dan cabarannya,kita lihat kini umat berpecah dgn pelbagai fikrah perjuangan yg menuntut pelbagai matlamat,mereka mengkafirkan sesama mereka dan yg paling sedih mereka menghalalkan darah sesama Islam dlm mencapai matlamat tersebut,adakah ini di tuntut dlm Islam,Islam terteggak dgn hujjah bkn mata pedang,dgn itu wujudkan suasana dialog namun ini tidak berlaku.

Di ambil cth isu Palestine yg dah lebih 60 thn,saban hari kita di hidangkan di media akan kekejaman Yahudi zionist pd saudara kita disana mereka di zalimi,apatah lagi Al Aqsa kiblat per1 kita terus-terusan di hina oleh Yahudi zionist,namun ape yg blh kita lakukan,Umat Islam msh blum mampu utk merampas kembali hak kita itu...hanya segelintir negara Islam yg komited menunjukan keperihatinan pd isu ini namun yg lain alpa..dik berkiblatkan Amerika agen zionist dan pencacainya,kita lihat ramai lagi umat Islam tidak mengetahui Jumaat terakhir Ramadhan adalah hari memperingati Al Qud,kita tak sambut pun,hanya beberapa Negara yg buat coth Palestine,Iran dan Syria yg lain....Shocked

Mungkin inila punca Allah SWT menarik 'Izzah" pada umat Islam dan menjauhkan ia drpd kemuliannya jika isu solidarity ini di ambil mudah....i
Hamba bagi tuan hamba tabikkkkk...salute.... cheers cheers drunken
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?   

Back to top Go down
 
Adakah umat Islam sekarang ini merupakan umat yang lemah?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Jenis-jenis Ikan Predator yang biasa dipelihara
» Perlengkapan yang dibutuhkan aquarium laut
» Hal-Hal yang Dipersiapkan Dalam Memelihara Aquarium Laut
» Ikan-ikan yang cocok untuk Aquascape
» 10 ikan Predator purba yang masih hidup

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: