MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 Nikoh Batin

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
♥Pia♥
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 64
Age : 33
Location : Ipoh
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Sat Dec 06, 2008 11:46 am

uncle_crackerz14 wrote:



Yang kedua, berlidah tapi tak berhati. Mereka berbicara bijak, tapi tak berbuat bijak. Mereka menyeru orang kepada Allah, tapi mereka sendiri jauh dari-Nya. Mereka jijik terhadap noda orang lain, tapi mereka sendiri tenggelam dalam noda. Mereka menunjukkan kepada orang lain kesalehan mereka, tapi mereka sendiri berbuat dosa besar terhadap Allah. Bila sendirian, mereka bagai serigala berpakaian. Inilah manusia yang tentangnya Nabi memperingatkan. Ia bersabda:

"Hal yang paling mesti ditakuti, yang aku takuti, oleh pengikut-pengikutku, iaitu orang berilmu yang jahat."

Kita berlindung kepada Allah dari orang semacam itu. Maka dari itu, menjauhlah selalu dari orang seperti itu, agar kau tak terseret oleh manisnya lidahnya, yang kemudian api dosanya akan membakarmu, dan kebusukan ruhani serta hatinya akan membinasakanmu.

Yang ketiga, berhati tapi tak berlidah, dan beriman. Allah telah memberinya dari makhluk-Nya, menganugerahinya pengetahuan tentang noda-noda dirinya sendiri, mencerahkan hatinya dan membuatnya sedar akan mudharatnya berbaur dengan manusia, akan kekejian berbicara dan yang telah yakin bahawa keselamatan ada dalam ke-diam-an serta keberadaan dalam sebuah sudut, sebagaimana sabda Nabi saw.: "Barangsiapa senantiasa diam, maka ia memperolehi keselamatan." "Sesungguhnya pengabdian kepada Allah terdiri atas sepuluh bahagian, yang sembilan bahagian ialah ke-diam-an." Maka, orang ini adalah wali Allah dalam hal rahsia-Nya, terlindungi, memiliki keselamatan dan banyak pengetahuan, terahmati dan segala yang baik ada padanya. Nah, ingatlah, bahawa kau mesti senantiasa bersama dengan orang semacam ini, layanilah ia, cintailah ia dengan memenuhi kebutuhan yang dirasakannya, dan berilah ia hal-hal yang akan menyenangkannya. Bila kau melakukan yang demikian ini, maka Allah akan mencintaimu, memilihmu dan memasukkanmu ke dalam kelompok sahabat dan hamba saleh-Nya disertai rahmat-Nya.

Yang keempat ialah manusia yang diundang ke dunia ghaib, yang dipakaikan kemuliaan.

"Barangsiapa mengetahui dan bertindak berdasarkan pengetahuannya dan memberikannya kepada orang lain, maka ia diundang ke dunia ghaib dan menjadi mulia."

Orang semacam itu memiliki pengetahuan tentang Allah dan tanda-Nya. Hatinya menjadi penyimpan pengetahuan yang langka tentang-Nya, dan Ia menganugerahkan kepadanya rahsia-rahsia yang disembunyikan-Nya dari yang lain. Ia memilihnya, mendekatkannya kepada-Nya Sendiri, membimbingnya, memperluas hatinya agar bisa menerima rahsia-rahsia dan pengetahuan-pengetahuan ini, dan menjadikannya seorang pekerja dijalan-Nya, penyeru hamba-hamba-Nya kepada jalan kebajikan, pengingat akan siksaan perbuatan-perbuatan keji, dan hujjatullah di tengah-tengah mereka, pemandu dan yang terbimbing, perantara, dan yang perantaraannya diterima, seorang shiddiq dan saksi kebenaran, wakil para nabi dan utusan Allah, yang bagi mereka limpahan rahmat Allah.

Maka, orang ini menjadi puncak umat manusia. Tiada maqam di atas ini, kecuali maqam para nabi. Adalah kewajipanmu untuk berhati-hati, agar kau tak memusuhi orang semacam itu, tak menjauhinya dan tak melecehkan ucapan-ucapannya. Sesungguhnya keselamatan terletak pada ucapan dan kebersamaan dengan orang itu. Sedang kebinasaan dan kesesatan terletak pada selainnya; kecuali orang yang dikurniai oleh Allah daya dan pertolongan yang membawa kepada kebenaran dan kasih sayang. Nah, telah kupaparkan bagimu bahawa manusia dibahagi menjadi empat bahagian. Maka, perhatikanlah dirimu sendiri jika kau punya jiwa yang terus-mata. Selamatkanlah dirimu dengan sinarnya, jika kau ingin sekali menyelamatkannya dan mencintainya.

Semoga Allah membimbing kita di dunia ini dan di akhirat!

Wallahua'lam

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
sekian... Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg.com
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Sat Dec 06, 2008 4:34 pm

♥Pia♥ wrote:
uncle_crackerz14 wrote:



Yang kedua, berlidah tapi tak berhati. Mereka berbicara bijak, tapi tak berbuat bijak. Mereka menyeru orang kepada Allah, tapi mereka sendiri jauh dari-Nya. Mereka jijik terhadap noda orang lain, tapi mereka sendiri tenggelam dalam noda. Mereka menunjukkan kepada orang lain kesalehan mereka, tapi mereka sendiri berbuat dosa besar terhadap Allah. Bila sendirian, mereka bagai serigala berpakaian. Inilah manusia yang tentangnya Nabi memperingatkan. Ia bersabda:

"Hal yang paling mesti ditakuti, yang aku takuti, oleh pengikut-pengikutku, iaitu orang berilmu yang jahat."

Kita berlindung kepada Allah dari orang semacam itu. Maka dari itu, menjauhlah selalu dari orang seperti itu, agar kau tak terseret oleh manisnya lidahnya, yang kemudian api dosanya akan membakarmu, dan kebusukan ruhani serta hatinya akan membinasakanmu.

Yang ketiga, berhati tapi tak berlidah, dan beriman. Allah telah memberinya dari makhluk-Nya, menganugerahinya pengetahuan tentang noda-noda dirinya sendiri, mencerahkan hatinya dan membuatnya sedar akan mudharatnya berbaur dengan manusia, akan kekejian berbicara dan yang telah yakin bahawa keselamatan ada dalam ke-diam-an serta keberadaan dalam sebuah sudut, sebagaimana sabda Nabi saw.: "Barangsiapa senantiasa diam, maka ia memperolehi keselamatan." "Sesungguhnya pengabdian kepada Allah terdiri atas sepuluh bahagian, yang sembilan bahagian ialah ke-diam-an." Maka, orang ini adalah wali Allah dalam hal rahsia-Nya, terlindungi, memiliki keselamatan dan banyak pengetahuan, terahmati dan segala yang baik ada padanya. Nah, ingatlah, bahawa kau mesti senantiasa bersama dengan orang semacam ini, layanilah ia, cintailah ia dengan memenuhi kebutuhan yang dirasakannya, dan berilah ia hal-hal yang akan menyenangkannya. Bila kau melakukan yang demikian ini, maka Allah akan mencintaimu, memilihmu dan memasukkanmu ke dalam kelompok sahabat dan hamba saleh-Nya disertai rahmat-Nya.

Yang keempat ialah manusia yang diundang ke dunia ghaib, yang dipakaikan kemuliaan.

"Barangsiapa mengetahui dan bertindak berdasarkan pengetahuannya dan memberikannya kepada orang lain, maka ia diundang ke dunia ghaib dan menjadi mulia."

Orang semacam itu memiliki pengetahuan tentang Allah dan tanda-Nya. Hatinya menjadi penyimpan pengetahuan yang langka tentang-Nya, dan Ia menganugerahkan kepadanya rahsia-rahsia yang disembunyikan-Nya dari yang lain. Ia memilihnya, mendekatkannya kepada-Nya Sendiri, membimbingnya, memperluas hatinya agar bisa menerima rahsia-rahsia dan pengetahuan-pengetahuan ini, dan menjadikannya seorang pekerja dijalan-Nya, penyeru hamba-hamba-Nya kepada jalan kebajikan, pengingat akan siksaan perbuatan-perbuatan keji, dan hujjatullah di tengah-tengah mereka, pemandu dan yang terbimbing, perantara, dan yang perantaraannya diterima, seorang shiddiq dan saksi kebenaran, wakil para nabi dan utusan Allah, yang bagi mereka limpahan rahmat Allah.

Maka, orang ini menjadi puncak umat manusia. Tiada maqam di atas ini, kecuali maqam para nabi. Adalah kewajipanmu untuk berhati-hati, agar kau tak memusuhi orang semacam itu, tak menjauhinya dan tak melecehkan ucapan-ucapannya. Sesungguhnya keselamatan terletak pada ucapan dan kebersamaan dengan orang itu. Sedang kebinasaan dan kesesatan terletak pada selainnya; kecuali orang yang dikurniai oleh Allah daya dan pertolongan yang membawa kepada kebenaran dan kasih sayang. Nah, telah kupaparkan bagimu bahawa manusia dibahagi menjadi empat bahagian. Maka, perhatikanlah dirimu sendiri jika kau punya jiwa yang terus-mata. Selamatkanlah dirimu dengan sinarnya, jika kau ingin sekali menyelamatkannya dan mencintainya.

Semoga Allah membimbing kita di dunia ini dan di akhirat!

Wallahua'lam

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
sekian... Cool













aha aha Cool Cool Cool Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Sat Dec 06, 2008 7:43 pm

♥Pia♥ wrote:

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Kalu lom tentu habis pilun rukun2 & wajib2 itu tak dikatakan mudah....Islam itukan Mudah...apsal lom tentu...?:lol:sembang tentang hakikat tp masih berlegar legar kat syariat memang pening...Laughing
♥Pia♥ wrote:

Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
Kalu pakai buta tuli jak quran & hadis kompom ler sesat...Sedangkan Quran & Hadis tu terang dan nyata...Laughing
♥Pia♥ wrote:

kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
Tak salah kita ambik nasihat tu utk memperbaiki iman & Amal diri kita sendiri...:lol:Jgn jadi mcm abu jahal....dah ler...Laughing
♥Pia♥ wrote:

alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
Cara muzakarah sekarng nie lagi cangih...manfaatkan ler....Kalu terima ilmu drpd alam cyber tanpa di bimbing oleh Guru memang lah tak dapat disahihkan....Laughing
♥Pia♥ wrote:

dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
Umpama Buah limau ler kat atas pokok tuu.....buah tu ada kulit tapi takde isi...org kata itu buah limau gak.....tp bila tanya...sedap tak...?sedap apanyer...takde isi kulit jak mana ada sedap.....satu buah tu plak...ada isi tapi takde kulit...org kata itu buah limau gak...bila ditanya...sedap tak...?org kata sedap gak nie...tapi tak bersih....sama ler ngan soal agama Islam......kulit & isi kena ada....baru complete & Sempurna....Laughing Cool

wallahualam.....

_________________
Illahi Anta Maqsudi Waredhoka Mathluby
Back to top Go down
View user profile
ayedz72
Pra - Ahli
Pra - Ahli


Number of posts : 3
Age : 45
Points : 0
Registration date : 2008-12-08

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Mon Dec 08, 2008 7:49 am

♥Pia♥ wrote:
boing777 wrote:
♥Pia♥ wrote:
yg penting yg wajib,pia dulukan...
sama ada ia diterima Allah atau tidak,pia sendiri tak pandai nak menilai...
kalau kite persoalkan semua...mmg sampai sudah tak dapat and akhirnye mungkin menjadi gila maupun terpesong akidah/sesat...

ni yg ustaz pia pesan la,sebagai contoh...dlm 20,ada 4 yang Dia simpan...
maka itu bermakna,kite sendiri takkan dpt cr yg 4 itu...

wallahualam...tp ape2pon balik kepada rukun dan berwajib,insyaallah semua jadi mudah.Islam itu indah dan mudah...itu yg pia percaya sehingga ke hari ini...selebihnye,sekali lagi...wallahualam...
klu nak ikut pd wajib pun ade mcm2 pdpt ikut fhmn mazhab masing2.. so yg mana yg wajib sebenarnye

ikut mazhab anda...sekian...
Back to top Go down
View user profile
~.:B@!y!n@h:.~
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 936
Age : 24
Location : Dekat Depan Komputer, Dalam Bangunan, Dalam Bandar Bintulu, Di Sarawak, Di Malaysia & Di Planet Bumi
Points : 1459
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Mon Dec 08, 2008 4:23 pm

Menarik baca tukar-tukar pendapat ni...
Semoga kita dapat Ilmu Yang Berguna & Pengajaran dari pendapat yang diberi....
Back to top Go down
View user profile http://puteribaiyinah.spaces.live.com/
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Mon Dec 08, 2008 7:52 pm

uncle_crackerz14 wrote:
♥Pia♥ wrote:

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Kalu lom tentu habis pilun rukun2 & wajib2 itu tak dikatakan mudah....Islam itukan Mudah...apsal lom tentu...?:lol:sembang tentang hakikat tp masih berlegar legar kat syariat memang pening...Laughing
♥Pia♥ wrote:

Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
Kalu pakai buta tuli jak quran & hadis kompom ler sesat...Sedangkan Quran & Hadis tu terang dan nyata...Laughing
♥Pia♥ wrote:

kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
Tak salah kita ambik nasihat tu utk memperbaiki iman & Amal diri kita sendiri...:lol:Jgn jadi mcm abu jahal....dah ler...Laughing
♥Pia♥ wrote:

alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
Cara muzakarah sekarng nie lagi cangih...manfaatkan ler....Kalu terima ilmu drpd alam cyber tanpa di bimbing oleh Guru memang lah tak dapat disahihkan....Laughing
♥Pia♥ wrote:

dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
Umpama Buah limau ler kat atas pokok tuu.....buah tu ada kulit tapi takde isi...org kata itu buah limau gak.....tp bila tanya...sedap tak...?sedap apanyer...takde isi kulit jak mana ada sedap.....satu buah tu plak...ada isi tapi takde kulit...org kata itu buah limau gak...bila ditanya...sedap tak...?org kata sedap gak nie...tapi tak bersih....sama ler ngan soal agama Islam......kulit & isi kena ada....baru complete & Sempurna....Laughing Cool

wallahualam.....
lain macam je bunyi bos...! sabar....! sy fhm perasaan tuan heeee.... Embarassed
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Mon Dec 08, 2008 7:53 pm

ayedz72 wrote:
♥Pia♥ wrote:
boing777 wrote:
♥Pia♥ wrote:
yg penting yg wajib,pia dulukan...
sama ada ia diterima Allah atau tidak,pia sendiri tak pandai nak menilai...
kalau kite persoalkan semua...mmg sampai sudah tak dapat and akhirnye mungkin menjadi gila maupun terpesong akidah/sesat...

ni yg ustaz pia pesan la,sebagai contoh...dlm 20,ada 4 yang Dia simpan...
maka itu bermakna,kite sendiri takkan dpt cr yg 4 itu...

wallahualam...tp ape2pon balik kepada rukun dan berwajib,insyaallah semua jadi mudah.Islam itu indah dan mudah...itu yg pia percaya sehingga ke hari ini...selebihnye,sekali lagi...wallahualam...
klu nak ikut pd wajib pun ade mcm2 pdpt ikut fhmn mazhab masing2.. so yg mana yg wajib sebenarnye

ikut mazhab anda...sekian...
assalmualaikom.. heeee
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
r2nee
Ahli Baru
Ahli Baru


Number of posts : 15
Age : 36
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 12:54 am

Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
♥Pia♥
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 64
Age : 33
Location : Ipoh
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 8:26 am

uncle_crackerz14 wrote:
♥Pia♥ wrote:

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Kalu lom tentu habis pilun rukun2 & wajib2 itu tak dikatakan mudah....Islam itukan Mudah...apsal lom tentu...?:lol:sembang tentang hakikat tp masih berlegar legar kat syariat memang pening...Laughing
apsal belum tentu??sbb mcm anda lah...anda pon belum tentu tahu maksud,erti dan semua perkara dlm rukun solat...sujud itu utk apa?(haaa...sile buka buku n explain <---mmg la senang) erti surah2 yg dibaca dlm solat??tahu??tu psl la back to basic syg...dok soksek soksek soalkan marhalah dll walhal sembahyang pon tatau ape yg dibaca tu...

♥Pia♥ wrote:

Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
Kalu pakai buta tuli jak quran & hadis kompom ler sesat...Sedangkan Quran & Hadis tu terang dan nyata...Laughing
berapa kali kau khatam dlm setahun?khatam setakat baca ke khatam sekali mengerti??itu bezanye org yg takbur dgn org yg blaja...suami pia setiap mlm jumaat khatam quran,tak pernah pia tgk dia takbur mcm anda...mentertawakan manusia lain...bekas suami pia pulak tahfiz,pon pia tak pernah tgk dia mentertawa kan org lain yg salah ketika membaca quran...

♥Pia♥ wrote:

kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
Tak salah kita ambik nasihat tu utk memperbaiki iman & Amal diri kita sendiri...:lol:Jgn jadi mcm abu jahal....dah ler...Laughing
sape yg teringin jd abu jahal skrg?? pia nasihatkan,balik la ke pangkal umbi kite iaitu rukun...wahhhh...awak yg tentang abis2an...hebat kan awak nih??

♥Pia♥ wrote:

alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
Cara muzakarah sekarng nie lagi cangih...manfaatkan ler....Kalu terima ilmu drpd alam cyber tanpa di bimbing oleh Guru memang lah tak dapat disahihkan....Laughing
uish hebat...ketawakan org lagi...sape GUru anda??adakah guru kite sama?guru sy harun din dan juge anak buah nya ustaz fadzir di manjoi...jarang skali dpt ketemu harun din,namun suami setiap bulan pasti akan ade sekali utk khatam dgn beliau...

♥Pia♥ wrote:

[b]dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
Umpama Buah limau ler kat atas pokok tuu.....buah tu ada kulit tapi takde isi...org kata itu buah limau gak.....tp bila tanya...sedap tak...?sedap apanyer...takde isi kulit jak mana ada sedap.....satu buah tu plak...ada isi tapi takde kulit...org kata itu buah limau gak...bila ditanya...sedap tak...?org kata sedap gak nie...tapi tak bersih....sama ler ngan soal agama Islam......kulit & isi kena ada....baru complete & Sempurna....Laughing Cool
yup...ini pia setuju...kulit n isi...jadi kite sbg hambe yg kureng nie (maaf bahasa pia mmg tak sehebat anda uncle crackerz) hendaklah melaksanakan hukum Allah...yg WAJIB mestilah dilaksanakan...yg lain2...disusuli dgn mengikut syariat...isu marhalah kalau 40 tahun dulu berbangkit mungkin lah ia isu yg sgt hangat,namun skrg dgn kemajuan yg ada...pia rase kite semua tahu nak solat ni mcm2 cara...antara nak dgn tak nak je...sekian...

wallahualam.....

lol!
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg.com
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 9:00 am

♥Pia♥ wrote:
uncle_crackerz14 wrote:
♥Pia♥ wrote:

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Kalu lom tentu habis pilun rukun2 & wajib2 itu tak dikatakan mudah....Islam itukan Mudah...apsal lom tentu...?:lol:sembang tentang hakikat tp masih berlegar legar kat syariat memang pening...Laughing
apsal belum tentu??sbb mcm anda lah...anda pon belum tentu tahu maksud,erti dan semua perkara dlm rukun solat...sujud itu utk apa?(haaa...sile buka buku n explain <---mmg la senang) erti surah2 yg dibaca dlm solat??tahu??tu psl la back to basic syg...dok soksek soksek soalkan marhalah dll walhal sembahyang pon tatau ape yg dibaca tu...Hamba memang tak tahu....Laughing kalu mcm tu apa kata tuan hamba yg explain....?solat apsal ada rukun 13...?rukun pertama tu maksud dia apa...?kemana ia...?siapa kita waktu itu....?warna dia apa....?silo2....

♥Pia♥ wrote:

Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
Kalu pakai buta tuli jak quran & hadis kompom ler sesat...Sedangkan Quran & Hadis tu terang dan nyata...Laughing
berapa kali kau khatam dlm setahun?khatam setakat baca ke khatam sekali mengerti??itu bezanye org yg takbur dgn org yg blaja...suami pia setiap mlm jumaat khatam quran,tak pernah pia tgk dia takbur mcm anda...mentertawakan manusia lain...bekas suami pia pulak tahfiz,pon pia tak pernah tgk dia mentertawa kan org lain yg salah ketika membaca quran...Hamba tak pernah khatam lagi quran nie apatah lagi mengerti...........tak pandai baca lagi....Laughing...hamba nak belajaq la ngan tuan hamba quraan nie mana bathin nyer...?berapa lapis...?berhimpun kepada apa...?berapa huruf yg qadim...?dimana ia...?silo2kan tuan hamba...apakah cukup utk mengatakan hamba mentertawakan org tu hnya ngan simbol....?

♥Pia♥ wrote:

kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
Tak salah kita ambik nasihat tu utk memperbaiki iman & Amal diri kita sendiri...:lol:Jgn jadi mcm abu jahal....dah ler...Laughing
sape yg teringin jd abu jahal skrg?? pia nasihatkan,balik la ke pangkal umbi kite iaitu rukun...wahhhh...awak yg tentang abis2an...hebat kan awak nih??Cuba perhatikan hamba tentang abis2an kerana perkara apa...?betul ker itulah umbi nyer....?apa dalilnyer...?aqli or naqli pun boleh...silokan2...Very Happy

♥Pia♥ wrote:

alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
Cara muzakarah sekarng nie lagi cangih...manfaatkan ler....Kalu terima ilmu drpd alam cyber tanpa di bimbing oleh Guru memang lah tak dapat disahihkan....Laughing
uish hebat...ketawakan org lagi...sape GUru anda??adakah guru kite sama?guru sy harun din dan juge anak buah nya ustaz fadzir di manjoi...jarang skali dpt ketemu harun din,namun suami setiap bulan pasti akan ade sekali utk khatam dgn beliau...Alhamdulillah....tuan hamba mempunyai guru yg terkenal....tapi hamba tak berguru ngan sesiapa....atuk hamba jak ngan bapak hamba...itupun dah takde....tuan hamba pasti ker yg hamba mmg benar2 ketawa....?

♥Pia♥ wrote:

[b]dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
Umpama Buah limau ler kat atas pokok tuu.....buah tu ada kulit tapi takde isi...org kata itu buah limau gak.....tp bila tanya...sedap tak...?sedap apanyer...takde isi kulit jak mana ada sedap.....satu buah tu plak...ada isi tapi takde kulit...org kata itu buah limau gak...bila ditanya...sedap tak...?org kata sedap gak nie...tapi tak bersih....sama ler ngan soal agama Islam......kulit & isi kena ada....baru complete & Sempurna....Laughing Cool
yup...ini pia setuju...kulit n isi...jadi kite sbg hambe yg kureng nie (maaf bahasa pia mmg tak sehebat anda uncle crackerz) hendaklah melaksanakan hukum Allah...yg WAJIB mestilah dilaksanakan...yg lain2...disusuli dgn mengikut syariat...isu marhalah kalau 40 tahun dulu berbangkit mungkin lah ia isu yg sgt hangat,namun skrg dgn kemajuan yg ada...pia rase kite semua tahu nak solat ni mcm2 cara...antara nak dgn tak nak je...sekian...Hamba tak mintak di puji ngan kata2 hamba....semua mengikut kehendaknyer.... Very Happy

wallahualam.....

lol!
Very Happy

_________________
Illahi Anta Maqsudi Waredhoka Mathluby
Back to top Go down
View user profile
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 9:14 am

boing777 wrote:
uncle_crackerz14 wrote:
♥Pia♥ wrote:

itu le dr tadik pia dok ckp...
kite dok sokseksoksek kite sendiri pon lom tentu habis pulun rukun rukun rukun wajib wajib...
Kalu lom tentu habis pilun rukun2 & wajib2 itu tak dikatakan mudah....Islam itukan Mudah...apsal lom tentu...?:lol:sembang tentang hakikat tp masih berlegar legar kat syariat memang pening...Laughing
♥Pia♥ wrote:

Taat pd suruhanNya tu bukan la pakai buta tuli,Quran,hadis...semua yg kite blaja mase skolah...
Kalu pakai buta tuli jak quran & hadis kompom ler sesat...Sedangkan Quran & Hadis tu terang dan nyata...Laughing
♥Pia♥ wrote:

kite bicara di sini seolah2 yg tlg jawabkan tu ialah ORG KE-EMPAT...
padahal maybe org tu pun tergolong dlm ORG KEDUA...
Tak salah kita ambik nasihat tu utk memperbaiki iman & Amal diri kita sendiri...:lol:Jgn jadi mcm abu jahal....dah ler...Laughing
♥Pia♥ wrote:

alam cyber elok utk tuka fikiran...tp kesahihan nyer??
Cara muzakarah sekarng nie lagi cangih...manfaatkan ler....Kalu terima ilmu drpd alam cyber tanpa di bimbing oleh Guru memang lah tak dapat disahihkan....Laughing
♥Pia♥ wrote:

dats y pia always always pesan...back to basic iaitu yg wajib n rukun tu dulu kite laksanakan...
Umpama Buah limau ler kat atas pokok tuu.....buah tu ada kulit tapi takde isi...org kata itu buah limau gak.....tp bila tanya...sedap tak...?sedap apanyer...takde isi kulit jak mana ada sedap.....satu buah tu plak...ada isi tapi takde kulit...org kata itu buah limau gak...bila ditanya...sedap tak...?org kata sedap gak nie...tapi tak bersih....sama ler ngan soal agama Islam......kulit & isi kena ada....baru complete & Sempurna....Laughing Cool

wallahualam.....
lain macam je bunyi bos...! sabar....! sy fhm perasaan tuan heeee.... Embarassed
salam tuan hamba..... Very Happy perasaan mcm mana tu tuan hamba...? Very Happy

_________________
Illahi Anta Maqsudi Waredhoka Mathluby
Back to top Go down
View user profile
♥Pia♥
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 64
Age : 33
Location : Ipoh
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 12:17 pm

Sleep
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg.com
kambing
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 68
Age : 35
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 12:20 pm

woi ape gaduh2 ni? Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
♥Pia♥
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 64
Age : 33
Location : Ipoh
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 12:50 pm

mane??sape??nak join!!! Sleep
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg.com
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 1:02 pm

mana ado gaduh2....nie just testing mic jak nie.... Very Happy drunken drunken

_________________
Illahi Anta Maqsudi Waredhoka Mathluby
Back to top Go down
View user profile
PLASMA
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 220
Age : 36
Points : 154
Registration date : 2008-12-05

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 1:09 pm

Back to top Go down
View user profile
♥Pia♥
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 64
Age : 33
Location : Ipoh
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Tue Dec 09, 2008 1:53 pm

a'ah br nak test microfon nak nyanyi lagu seroja...mawi nak kawen daahhh... Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg.com
kambing
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 68
Age : 35
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Nikoh Batin   Wed Dec 10, 2008 7:37 am

♥Pia♥ wrote:
a'ah br nak test microfon nak nyanyi lagu seroja...mawi nak kawen daahhh... Cool

nyanyi lagu siti nurhalizak lah...purnama merinduimu... cheers Basketball
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
Sponsored content




PostSubject: Re: Nikoh Batin   

Back to top Go down
 
Nikoh Batin
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: