MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 NIKMATNYA BERMADU

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
PeyzA
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 212
Age : 38
Points : 259
Registration date : 2009-06-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: NIKMATNYA BERMADU   Fri Oct 02, 2009 1:25 pm

Apakah yang perlu dilakukan oleh seorang isteri
sekiranya ditakdirkan menempuh alam poligami? Apabila
suami telah menyatakan hasrat hati untuk berkahwin
lagi, bermakna isteri perlu bersiap sedia untuk
menerima kedatangan bakal madu. Bagaimanakah sikap
isteri dalam menerima kedatangan madu ini?

Bagi sesetengah isteri, kedatangan ‘orang baru’ itu
dinanti dengan dada berdebar-debar, dan ketika itu
mulalah ia tidak lalu makan, tidak lena tidur dan
memikirkan perkara yang bukan-bukan. “Mungkin aku dah
tidak secantik dulu…. Dah tak mengghairahkan lagi….”
dan pelbagai persoalan seumpamanya bermain-main dalam
kotak fikiran.

Allah turunkan ayat mengharuskan poligami, jauh sekali
hendak menganiayai kaum wanita. Sebenarnya, poligami
adalah medan perjuangan yang besar untuk menundukkan
nafsu pada diri wanita. Ketika itulah nafsu akan
tertekan.

Bermadu terasa menyakitkan kerana nafsu meronta-ronta
minta diturunkan kehendaknya. Sekiranya kita berjaya
menundukkannya, barulah datangnya nikmat bermadu. Dan
bersamanya datang nikmat beribadah, nikmat mengadu,
merintih dan menangis di hadapan Allah. Kita akan
menangis, bukan kerana kesal berpoligami tetapi kerana
kesal memandangkan selama ini kita lalai dengan nikmat
Allah sehingga Allah menarik nikmat itu sedikit demi
sedikit, untuk diberikan kepada kita di Akhirat kelak.

Dalam menerima kedatangan madu yang merupakan orang
baru dalam keluarga, isteri hendaklah berlapang dada.
Kebanyakan ‘orang baru’ ini kurang tahu akan dunia
rumahtangga yang baru dimasukinya. Isteri pertamalah
yang perlu mendidik madunya dalam soal ini. Contohnya,
dia memberitahu madunya mengenai kesukaan suami
mereka, mengenai penjagaan pakaian suami, masakan
kegemaran suami, dan yang lebih penting bagaimana
untuk ‘tackle’ masalah suami.

Perkara ini memang sulit untuk dipraktiskan kerana
adakalanya isteri pertama khuatir madunya akan
mengatasi dirinya. Sikap ini tidak sepatutnya ada.
Sebaliknya, fikirkanlah bagaimana untuk berganding
bahu menghiburkan suami agar perjuangan suami di luar
rumah berjalan lancar. Jika umpamanya kita tidak mampu
memainkan peranan untuk membantu perjuangan suami,
biarlah madu kita mengambil peranan itu. Yang penting,
kita sesama madu dapat saling membantu untuk memberi
hiburan kepada suami. Inilah yang dikatakan cinta
suami kerana Allah.

Bagaimana sekiranya isteri pertama kurang bijak dalam
sesuatu perkara manakala madunya pula lebih tahu serba
sedikit urusan rumahtangga? Dalam hal ini, isteri
pertama perlulah mempunyai sifat tawadhuk dan
berfikiran terbuka. terimalah pandangan madu sekiranya
semua itu untuk kebaikan rumahtangga mereka.

Bagaimana pula sikap isteri kedua terhadap isteri
pertama? Yang penting, jagalah hati madu. Ketika
memberi pandangan, jangan sekali-kali memperlihatkan
kelemahan si ‘kakak”. Dalam banyak hal, isteri kedua
hendaklah bersikap seperti murid kerana dia adalah
orang yang baru hendak mengenali ahli keluarga
suaminya. Jangan sekali-kali bersikap ego apabila si
‘kakak’ memberi nasihat. Merendah dirilah dengan
banyak bertanya walaupun banyak yang kita telah tahu.
Ini akan menimbulkan kemesraan.

Sekiranya kita nampak sesuatu kelemahan atau kesalahan
pada ‘kakak’ kita, cubalah betulkan secara berhikmah
kerana isteri pertama biasanya sangat sensitif dengan
setiap perkataan dan perbuatan madunya. Jagalah
hatinya.

Sesama madu hendaklah sentiasa bertolak ansur.
Sekiranya madu kita payah hendak bertolak ansur atau
beralah, kitalah yang perlu bermujahadah. Carilah
jalan yang boleh melembutkan hatinya. Misalnya,
hadiahilah dia dengan sesuatu yang disukainya walaupun
pada peringkat awal dia mungkin menolak. Ini
memerlukan kesabaran yang bukan sedikit. manalah tahu,
berkat kesabaran kita, dia berubah.

Isteri-isteri yang berpoligami sebenarnya tidak dapat
lari daripada dilanda sifat resah, cemburu, pemarah
atau buruk sangka sesama madu. Apa yang penting di
sini, pandulah perasaan itu mengikut syariat.

Untuk membuang terus segala sifat hati yang keji itu
agak mustahil, tetapi kita boleh membendungnya.
Kosongkan fikiran kita ketika perasaan itu datang, dan
isikan dengan memikirkan kebesaran Allah, tentang
nikmat dunia yang tidak kekal, atau tentang mati yang
belum tahu bila masanya. Fikirkanlah tentang dosa-dosa
yang lalu dan selalu ingatkan bahawa ujian-ujian yang
datang ini mungkin untuk menghapuskan dosa-dosa itu.

Sekiranya sifat-sifat hati yang keji itu dibiarkan
subur, kita akan menjadi orang yang kecewa, pemarah
tidak bertempat dan selalu menyimpan sakit hati samada
terhadap sesama madu atau terhadap suami. Jadilah kita
orang yang tidak tenang dan gopoh gapah dalam
bertindak.

Di samping itu, perkuatkan keyakinan bahawa Allah Maha
Adil, supaya tidak timbul resah gelisah dengan takdir
Tuhan yang menentukan kita bermadu. Banyakkanlah
mengingati Allah ketika dilanda perasaan berkecamuk.
Berdoalah kerana ia adalah senjata yang paling ampuh
ketika dilanda ujian.

“Ya Allah, satukanlah hatiku dan hati maduku.
Lembutkanlah hati kami supaya dapat berbaik-baik. Ya
Allah, tolonglah aku yang lemah ini……”

Akhir sekali, berserahlah kepada Allah kerana semuanya
adalah urusan Allah, yang sudah tentu banyak
hikmahnya.
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Fri Oct 02, 2009 2:38 pm

Bermadu memang tidak dilarang dlm Islam, malah Rasulullah S.A.W. sendiri mempunyai isteri lebih daripada 1. Kita semua tidak menafikan ini.

Tapi, dlm zaman skrg ini, mirip peribadi Rasululllah amatlah sukar dicari..... mungkin hanya 0.1%...itupun cuma tempiasnya shj...

Jadi, kalau lelaki yg ingin beristeri lebih drp 1, jgnlah sekali2 menyatakan ianya semata2 krn ingin mengikut Rasulullah....
Rasulullah beristeri lebih drp 1 dlm keadaan yg cukup b'beza... jauh b'beza dgn kehidupan skrg...

aiskacang perhatikan ramai (mungkin bkn semua) lelaki yg b'kahwin lebih drp 1, hanya krn nafsu... alasan2 yg diberi cumalah ALASAN semata2...
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
shin chan
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 144
Age : 36
Points : 155
Registration date : 2009-09-27

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Fri Oct 02, 2009 8:34 pm

tepat sekali tu aiskacang! Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.vervesample.com/809751905
nuox
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 364
Age : 34
Points : 384
Registration date : 2009-04-23

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Sat Oct 03, 2009 3:01 pm

aiskacang wrote:
Bermadu memang tidak dilarang dlm Islam, malah Rasulullah S.A.W. sendiri mempunyai isteri lebih daripada 1. Kita semua tidak menafikan ini.

Tapi, dlm zaman skrg ini, mirip peribadi Rasululllah amatlah sukar dicari..... mungkin hanya 0.1%...itupun cuma tempiasnya shj...

Jadi, kalau lelaki yg ingin beristeri lebih drp 1, jgnlah sekali2 menyatakan ianya semata2 krn ingin mengikut Rasulullah....
Rasulullah beristeri lebih drp 1 dlm keadaan yg cukup b'beza... jauh b'beza dgn kehidupan skrg...

aiskacang perhatikan ramai (mungkin bkn semua) lelaki yg b'kahwin lebih drp 1, hanya krn nafsu... alasan2 yg diberi cumalah ALASAN semata2...


betul2..nuox sokong
Back to top Go down
View user profile
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Thu Oct 08, 2009 6:36 pm

nuox tu asik makan madu je.... bila nak kawen?
jgn lupa jemput tau..!
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Tue Oct 13, 2009 1:42 pm

kak zie setuju aiskacang..

lelaki ni kalau nak kawin lagi satu pelbagai alasan yg keluar..tapi hakikat nya dapat kah mereka ni berlaku adil pada isteri2 mereka?

harap2 jangan lah berlaku pada kak zie....walaupun ia nya halal di sisi ugama,tapi kak zie tak kuat untuk hadapi nya.
Back to top Go down
View user profile
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Tue Oct 13, 2009 1:46 pm

betul kak zie...

w/pun seorg pompuan tu rela dimadukan, sebenarnya hanya di mulut... dlm hati, betapa pedihnya..... (mcm slalu tgk drama kat tv..)

Sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Tue Oct 13, 2009 1:52 pm

hati seorang wanita...hanya wanita saja yang dapat memahami nya...

tapi kan kak zie tabik bagi wanita yang sanggup bermadu....tinggal sebumbung lagi.
Back to top Go down
View user profile
nuox
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 364
Age : 34
Points : 384
Registration date : 2009-04-23

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Tue Oct 13, 2009 8:02 pm

aiskacang wrote:
nuox tu asik makan madu je.... bila nak kawen?
jgn lupa jemput tau..!

nuox tgu cik ice...
Back to top Go down
View user profile
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Wed Oct 14, 2009 11:06 am

nuox wrote:
aiskacang wrote:
nuox tu asik makan madu je.... bila nak kawen?
jgn lupa jemput tau..!

nuox tgu cik ice...

tunggu la sampai kucing b'tanduk..! cat rendeer
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Thu Oct 15, 2009 10:44 am

TERPIKAT DENGAN RAKAN SEPEJABAT & INFERIOR MIRAGE
BERHATI-HATI DENGAN PEMANDANGAN KERANA IA MUNGKIN INFERIOR MIRAGE


Ada seorang lelaki berusia 40'an menemui saya dan memberitahu bahawa dia berhasrat untuk mengahwini rakan sepejabatnya. Bagi saya ceritanya itu
biasa sahaja dan tiada yang istimewa atau menarik perhatian. Tetapi,
apabila dia menyambung ceritanya sambil menarik nafas panjang, barulah
saya tahu bahawa saya berhadapan satu situasi yang berbeza.


Sebenarnya dia ingin berpoligami dan bakal isteri keduanya adalah rakan
sepejabat. Sambil memburukkan isteri pertamanya, semua serba tak kena,
dia memuji bakal isterinya kerana pandai "mengemas" diri, sentiasa wangi,
selalu senyum dan pelbagai lagi pujian yang indah-indah.

Secara jujur saya mengakui sifat orang lelaki yang akan membandingkan
isterinya di rumah dengan mana-mana perempuan yang pernah dia kenali,
tetapi ramai lelaki yang membuat perbandingan yang tidak adil
sama-sekali.

KENAPA PULA TIDAK ADIL? YA, MACAMANA SEORANG LELAKI BOLEH BERLAKU ADIL
JIKALAU SUASANA YANG DIBANDINGKAN ANTARA GADIS MANIS DI PEJABAT DENGAN
ISTERI DI RUMAH ADALAH DUA SUASANA YANG SANGAT JAUH BEZANYA. PERNAHKAH
DIA
MELIHAT BAGAIMANA KEADAAN GADIS TERSEBUT KETIKA MAKAN, BASUH PAKAIAN,
TIDUR, MEMASAK, MENGURUSKAN ANAK DAN SEBAGAINYA, SEBAGAIMANA DIA
MELIHAT
ISTERINYA.

Gadis yang dia tergila-gila itu juga mungkin tidur berdengkur sama
sebagaimana isterinya di rumah. Gadis idamannya itu juga mungkin tidur
dalam keadaan air liur basinya (maaf) meleleh keluar dari mulutnya.
Gadis igauannya itu juga mungkin mempunyai bau badan atau mulut yang tidak
enak malah mungkin lebih teruk daripada isterinya. Gadis pujaannya itu juga
mungkin mempunyai bentuk badan yang tidak cantik tetapi kelihatan
cantik lantaran pelbagai peralatan moden yang dipakai disebalik pakaian
luarnya tetapi semuanya akan kelihatan hodoh sebaik sahaja ianya terdedah.

Gadis tersebut boleh berpura-pura dan berlakon pada waktu yang singkat
tetapi perangai sebenar akan kelihatan apabila mereka hidup sebumbung.
Terdapat seorang kenalan yang memuji melampau-lampau isteri mudanya
sewaktu mereka mula-mula kahwin dan mengutuk "rapat ke tanah" isteri
tuanya. Tetapi kemudiannya terbukti bahawa dia lebih serasi dengan
isteri tuanya berbanding isteri mudanya.

Manusia mempunyai sifat mudah jemu dan bosan dengan "barang lama" sama
ada motosikal lama, kereta lama, rumah lama, pejabat lama termasuk isteri
yang dah lama dikahwini. Manusia sanggup berlakon dan berpura-pura bila
berhadapan dengan "buah hati" baru. Semuanya sanggup dan semuanya
indah.
Apabila bersua antara dua insan yang sedang "angau" itu, sendawa
ditahan, makan menjadi sopan, batuk bunyi perlahan dan manja, angin dalam perut
ditahan agar tidak keluar justeru takut kepada bunyi yang akan
memalukan, tetapi apabila sudah kahwin antara kedua-duanya, angin dilepaskan
sekuat-kuatnya, batuk menggegarkan tiang rumah, sendawa mengalahkan
orang jantan, segala-galanya sungguh tidak enak dilihat dan didengar!

Inilah "inferior mirage" yang kadangkala disebut juga oleh setengah
orang sebagai fata morgana. Pandangan yang menipu, ilusi lantaran faktor
tertentu. Di tengah hari yang panas terik, di atas lebuhraya, kita
nampak seperti ada tompokan air tetapi kita memandu selaju mana pun, sejauh
mana pun, kita tidak akan menemui tompokan air tersebut. Kenapa? Kerana ia
adalah fenomena optikal, yang bersifat ilusi, memperdayakan kita.
Apakah kita masih mengejar ilusi tersebut?


tongue No No tongue tongue No
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
shin chan
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 144
Age : 36
Points : 155
Registration date : 2009-09-27

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   Fri Oct 16, 2009 10:52 am

iye..agak pedas tetapi teramat la benar sekali Smile
Back to top Go down
View user profile http://www.vervesample.com/809751905
Sponsored content




PostSubject: Re: NIKMATNYA BERMADU   

Back to top Go down
 
NIKMATNYA BERMADU
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Sembang Melayu Boleh :: Dunia Wanita-
Jump to: