MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 APA ERTI ISLAM?....

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
علي أبي طالب
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 11
Age : 36
Location : Malay Peninsula
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: APA ERTI ISLAM?....   Wed Nov 19, 2008 1:21 pm

RINGKASAN JUZ 22 & 23
1
Nama Surah: Juz 22 & 23 mengandungi 6 surah iaitu al -Ahzab, Saba', Fatir, Yasin, al-Saffat dan Sad.

Tema surah-surah dalam juz 22 & 23: APA MAKNA SERAH DIRI?

Matlamat surah-surah ini:

Kita semua tahu perkataan Islam bererti serah diri (tunduk patuh, mengaku kalah) kepada Allah.

Tetapi bagaimana cara serah diri?

Surah-surah ini memberikan huraian kepada konsep serah diri ini.

Kupasan: 6 surah tersebut di atas memperkatakan makna Islam dalam konteks berikut:

1. al-Ahzab – Serah diri kepada Allah walaupun hidup dihimpit bermacam kesulitan

2. Saba' – Serah diri kepada Allah walaupun hidup senang lenang dan sudah tercapai tamadun gemilang.

3. Fatir – Serah diri kepada Allah dalam mengejar gah dan kemuliaan.

4. Yasin – Serah diri dengan meneruskan dakwah sekalipun tiada harapan manusia menerimanya.

5. al-Saffat – Serah diri dengan mematuhi perintah Allah sekalipun tidak memahami hikmah di sebalik suruhan atau laranganNya.

6. Sad – Serah diri dengan bersegera kembali dan bertaubat bila tergelincir.

Untuk memahami Islam, perlu diteliti keenamenam surah ini. Ini bukan bermakna kupasan yang diberikan ini adalah kupasan menyeluruh.

Selanjotnyo silo layar dan baco... sedutan dari http://tamanilmu.com/downloads/PDF_Ringkasan_Juz_22_&_23.pdf

Mari kito muzakarah sebenornyo SERAH DIRI?
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg/forum/index.html
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Nov 19, 2008 1:51 pm

semua pekerjaan kehidupan kerana Allah Ta'ala.... [Lillahitaala]
study
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
علي أبي طالب
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 11
Age : 36
Location : Malay Peninsula
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Nov 19, 2008 2:06 pm

alief wrote:
semua pekerjaan kehidupan kerana Allah Ta'ala.... [Lillahitaala]
study
perkerjaon apo maksod kou Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg/forum/index.html
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Nov 19, 2008 2:19 pm

[quote="علي أبي طالبperkerjaon apo maksod kou Rolling Eyes[/quote]

semua urusan harian kita di niatkan lillahitaala...

Minallah, Lillah, Billah....

betul ke abg Ali...? kalau salah ambe minta maaf ya....
ambe ni memang lol!
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
علي أبي طالب
Ahli Baru
Ahli Baru
avatar

Number of posts : 11
Age : 36
Location : Malay Peninsula
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Nov 19, 2008 2:31 pm

alief wrote:
[quote="علي أبي طالبperkerjaon apo maksod kou Rolling Eyes

semua urusan harian kita di niatkan lillahitaala...

Minallah, Lillah, Billah....

betul ke abg Ali...? kalau salah ambe minta maaf ya....
ambe ni memang lol![/quote]

Betol, cumo mau taho yg sebenor2nyo Serah Diri..... Ako pon lagi renongkan la perkaro ini?
Back to top Go down
View user profile http://www.melayu.sg/forum/index.html
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Nov 19, 2008 2:40 pm

علي أبي طالب wrote:


Betol, cumo mau taho yg sebenor2nyo Serah Diri..... Ako pon lagi renongkan la perkaro ini?

semuanya letak-dudukan pada Minallah, Lillah, Billah....
barulah apa yang diusahakan tiada lagi dakwa dakwi melainkan ikhlas semata-mata kerana ALLAH.

bermula dengan niat diakhiri dengan tawakaltu'alallah itulah dikatakan berserah diri, kerna tiada upaya makhluk melainkan kehendak dan izinNya.

sunny
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
Radi
Ahli Baru
Ahli Baru


Number of posts : 12
Age : 55
Points : 12
Registration date : 2009-07-14

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Tue Jul 14, 2009 1:22 pm

Nak berserah diri kepada Allah tu macamana?
Kalau tak kenal Allah?
Back to top Go down
View user profile
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Tue Jul 14, 2009 7:13 pm

emmm camner nak kenal allah tu tuan...
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
Radi
Ahli Baru
Ahli Baru


Number of posts : 12
Age : 55
Points : 12
Registration date : 2009-07-14

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Jul 15, 2009 5:06 pm

Islam itu selamat. Kalau nak selamat masuklah Islam.
Back to top Go down
View user profile
Radi
Ahli Baru
Ahli Baru


Number of posts : 12
Age : 55
Points : 12
Registration date : 2009-07-14

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Jul 15, 2009 5:16 pm

boing777 wrote:
emmm camner nak kenal allah tu tuan...

Carilah dalam 2 kalimah sahadah
Back to top Go down
View user profile
ALLADDIN
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 127
Location : @L@maya
Points : 128
Registration date : 2009-03-21

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Thu Jul 23, 2009 3:37 pm

Radi wrote:
boing777 wrote:
emmm camner nak kenal allah tu tuan...

Carilah dalam 2 kalimah sahadah

saLAM ..

ARAFTU RABBI BI(R) RABBI
Mengenal tuhan dengan tuhan

wassaLAM
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
ALLADDIN
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 127
Location : @L@maya
Points : 128
Registration date : 2009-03-21

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Thu Jul 23, 2009 3:39 pm

Radi wrote:
Islam itu selamat. Kalau nak selamat masuklah Islam.

saLAM ..

Auntie Radi ..
Adakah maksud auntie
19. INNADDINA 'INDALLAHIL ISLAM - Ali 'Imran
Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam.

wassaLAM
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
Radi
Ahli Baru
Ahli Baru


Number of posts : 12
Age : 55
Points : 12
Registration date : 2009-07-14

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Tue Jul 28, 2009 10:18 am

ALLADDIN wrote:
Radi wrote:
Islam itu selamat. Kalau nak selamat masuklah Islam.

saLAM ..

Auntie Radi ..
Adakah maksud auntie
19. INNADDINA 'INDALLAHIL ISLAM - Ali 'Imran
Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam.

wassaLAM

Itulah maksudnya, "Agama disisi Allah adalah Islam"
Allah dan Rasulnya hanya menjamin keselamatan orang yang beragama Islam, Seperti kata Rasullullah dalam hadis ini "Islamlah nescaya engkau selamat."
Back to top Go down
View user profile
ALLADDIN
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 127
Location : @L@maya
Points : 128
Registration date : 2009-03-21

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Tue Jul 28, 2009 11:54 am

Radi wrote:
ALLADDIN wrote:
Radi wrote:
Islam itu selamat. Kalau nak selamat masuklah Islam.

saLAM ..

Auntie Radi ..
Adakah maksud auntie
19. INNADDINA 'INDALLAHIL ISLAM - Ali 'Imran
Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam.

wassaLAM

Itulah maksudnya, "Agama disisi Allah adalah Islam"
Allah dan Rasulnya hanya menjamin keselamatan orang yang beragama Islam, Seperti kata Rasullullah dalam hadis ini "Islamlah nescaya engkau selamat."

saLAM .. Smile

Dah betul jugak cakap Auntie itu .. Allah dan Rasulnya hanya menjamin keselamatan orang yang beragama Islam ..
Masaalah nya .. kita sekarang hendaklah menjamin tempat dan maqam selamat itu kerana jaminan itu terjadi d'situ ..

Kerana tempat selamat itu tempat sejahtera .. aman damai
Dan tempat ini d'akhirat .. bukan d'alam nafas

wassaLAM
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
Radi
Ahli Baru
Ahli Baru


Number of posts : 12
Age : 55
Points : 12
Registration date : 2009-07-14

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Jul 29, 2009 11:34 am

Bagaimanapun Alladin,
“Jaminan mestilah ada penjamin. “ Apatah lagi tempat tu orang yang punya. Kita nak masuk tempat orang mesti dapat keizinan tuan punya.
Tapikan Alladin walaupun tempat yang sejahtera tu di akhirat, kata atuk auntie, usaha mendapatkan jaminan itu mestilah di dunia ini. Di dunia nilah tempat menempah tempat kita di akhirat. Seperti hadis “Dunia adalah kebun akhirat.”
Back to top Go down
View user profile
ALLADDIN
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 127
Location : @L@maya
Points : 128
Registration date : 2009-03-21

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   Wed Jul 29, 2009 4:34 pm

Radi wrote:
Bagaimanapun Alladin,
“Jaminan mestilah ada penjamin. “ Apatah lagi tempat tu orang yang punya. Kita nak masuk tempat orang mesti dapat keizinan tuan punya.
Tapikan Alladin walaupun tempat yang sejahtera tu di akhirat, kata atuk auntie, usaha mendapatkan jaminan itu mestilah di dunia ini. Di dunia nilah tempat menempah tempat kita di akhirat. Seperti hadis “Dunia adalah kebun akhirat.”
saLAM .. Smile
Radi wrote:

“Jaminan mestilah ada penjamin. “
Ya .. ya .. betul
Kekasehku saja dapat menghilangkan kemarahan ku

Dari Abu Hurairah r.a. katanya; Rasulullah bersabda;
’’Setelah Tuhan memutuskan akan mencipta makhluk,
ditulisNya dalam kitabNya yang ada di atas ‘Arsy;
RahamatKu mengalahkan kemarahanKu!‘‘.
Sahih Bukhari
Radi wrote:
Apatah lagi tempat tu orang yang punya. Kita nak masuk tempat orang mesti dapat keizinan tuan punya.
Ya .. ya
LA TATAHARRAKU ZARATIN ILLA BI IZNILLAH
Baru boleh bergerak .. bila d'izin kan
Radi wrote:

Tapikan Alladin walaupun tempat yang sejahtera tu di akhirat, kata atuk auntie, usaha mendapatkan jaminan itu mestilah di dunia ini. Di dunia nilah tempat menempah tempat kita di akhirat. Seperti hadis “Dunia adalah kebun akhirat.”
can't deny .. tidak boleh d'nafikan .. benar
very .. very correct .. hehe

love you Auntie Radi ..
I love you

wassaLAM
Cool
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
Sponsored content




PostSubject: Re: APA ERTI ISLAM?....   

Back to top Go down
 
APA ERTI ISLAM?....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: