MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 AMALAN RIBA

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Nur Amira Muhamad
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 305
Age : 34
Location : Terengganu Darul Iman - Bandaraya Warisan Pesisir Pantai
Points : 328
Registration date : 2009-05-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: AMALAN RIBA   Thu Jun 25, 2009 6:13 pm

RIBA

Riba ertinya adalah al-ziyadah (tambahan). Daripada segi bahasa, bermaksud tambahan atau kenaikan. Secara istilah, ia bermaksud penambahan nilai ke atas sesuatu pinjaman yang disyaratkan oleh pemberi pinjaman atau dijanjikan oleh penerima pinjaman manakala dalam pertukaran sesetengah barangan dan matawang, ia bermaksud perbezaan nilai akibat kuantiti yang berbeza ataupun perbezaan waktu pertukaran.

Firman Allah s.w.t.
Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Surah Al-Baqarah (2): 278
Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya. Surah Al-Baqarah (2): 279.
Dan sesuatu riba (tambahan) yang kamu berikan agar dia bertambah pada harta manusia, maka riba itu tidak menambah pada sisi Allah. Dan apa yang kamu berikan berupa zakat yang kamu maksudkan untuk mencapai keridhaan Allah, maka (yang berbuat demikian) itulah orang- orang yang melipat gandakan (pahalanya). Surah Al-Rum (30): 39
Ayat di atas jelas menegaskan bahwa selebihnya dari pokok harta adalah riba, baik itu sedikit maupun banyak.

Riba Zaman Jahiliyyah

Pada zaman Jahiliyyah, riba terkenal dengan dua model yaitu riba nasi'ah dan riba fadhl:

Riba Nasi'ah
1. Menurut Qatadah, riba al-nasi'ah adalah riba kaum jahiliyyah dimana seorang menjual sesuatu hingga tempoh waktu tertentu. Apabila tempoh waktu itu tamat sedangkan pembelinya belum mampu melunasi pembayarannya maka harganya dinaikkan dan tempohya dilanjutkan lagi.

2. Mujahid mengatakan bahawa pada zaman jahiliyyah ada orang yang mempunyai hutang kepada orang lain, lalu yang berhutang berkata kepada pemberi hutang, "Hutang saya akan saya bayar "sekian (lebih)" dengan syarat anda melanjutkan tempohnya kepada saya". Lalu orang itu melanjutkan waktunya.

3. Abu Bakar Al-Jashshah mengatakan bahawa pada zaman jahiliyyah riba hanya pinjaman berjangka dengan penambahan bunga bersyarat. Penambahan bunga itu sebagai imbalan dari penundaan waktu pelunasan hutangnya, lalu Allah SWT membatalkan sistem itu.

4. Menurut Al Imam Ar-Razi dalam tafsirnya, "Sesungguhnya riba al-nasi'ah itulah yang terkenal di zaman jahiliyyah kerana seseorang dari mereka meminjamkan wangnya kepada orang lain dengan tempoh tertentu, dengan syarat ia harus memberinya bunga tertentu setiap bulan. Kalau tidak sanggup memenuhi janjinya maka bunganya ditambah dan waktunya dilanjutkan".

Riba Fadhl
Riba ini terjadi apabila seseorang menjual sesuatu dengan sejenisnya dengan tambahan, seperti menjual emas dengan emas, mata wang dirham dengan dirham, gandum dengan gandum dan seterusnya.

Abu Said Al-Khudari berkata, "Rasulullah bersabda : "Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, korma dengan korma dan garam dengan garam dipertukarkan dengan sama, segenggam dengan segenggam. Siapa yang manambah atau minta tambah maka ia telah malakukan riba, baik yang meminta maupun yang memberi, dalam hal itu sama saja. Hadith Riwayat Al-Syaikhan.
Dari Abu Said Al-Khudari, katanya, "Bilal datang kepada Rasulullah SAW dengan membawa korma kualitas Barni. Lalu Rasulullah SAW bertanya kepadanya, "Dari mana korma itu ?". Ia menjawab , "Kami punya korma yang buruk lalu kami tukar beli dua liter dengan satu liter". Maka Rasulullah bersabda:
"Masya Allah, itu juga adalah perbuatan riba. Jangan kau lakukan. Jika kamu mau membeli, juallah dahulu kurmamu itu kemudian kamu beli kurma yang kamu inginkan. Muttafaq 'alaih

Jenis riba yang pertama sudah jelas, sedangkan jenis yang kedua hanya terdapat pada perbedaan kualiti barang sejenis yang dipertukarkan sehingga jual beli tersebut digolongkan sebagai riba. Rasulullah memerintahkan untuk menjual dulu kurma yang hendak dipertukarkan dan wangnya digunakan untuk membeli kurma yang lebih bagus. Ini semua diamanatkan oleh Rasulullah untuk menjauhkan ummatnya sejauh mungkin dari bayangan riba.

Begitu pekanya perasaan Rasulullah dari bayangan riba dalam sistem ekonomi masyarakat. Beliau berhasil memecah penyakit riba yang telah mendarah daging di zaman jahiliyyah.

Contoh Riba Zaman Sekarang

Sistem perbankan
Sistem perbankan adalam sistem kewangan yang dikenal pasti paling banyak menjalankan urusan riba', seperti pinjaman rumah, kereta, wang tunai, pinjaman pelajaran dll. Dalam sistem perbankan konvensional, faedah dikenakan ke atas peminjam, bermakna peminjam terpaksa membayar dalam jumlah yang lebih tinggi daripada jumlah sebenar yang dipinjam. Jika peminjam gagal membayar pada tempoh yang ditetapkan, jumlah faedah yang dikenakan juga akan bertambah tinggi dan sekiranya si peminjam gagal juga membayar pinjaman tersebut, bank dengan mudahnya akan membawa kes tersebut ke mahkamah yang seterusnya boleh membawa kepada perisytiharan muflis terhadap si peminjam.

Sistem Insurans
Unsur riba terdapat dalam urusniaga Pinjaman dari Polisi (policy loan) yang ditawarkan kepada peserta dalam produk Insurans Nyawa. Dalam sistem kemudahan pinjaman ini, Syarikat insurans akan mengenakan bayaran faedah (interest) kepada peserta yang membuat pinjaman. Jelas sekali bahawa bayaran faedah tersebut merupakan riba yang dilarang oleh Islam.

Elemen riba turut wujud dalam penjanaan keuntungan pelaburan dan insurans yang akan digunakan dalam pembayaran pampasan kepada pemegang polisi. Ini kerana dana-dana tabungan insurans, kebanyakannya dilaburkan dalam instrumen kewangan seperti bon dan juga saham yang kerap melibatkan syarikat-syarikat yang berurusniaga dengan kegiatan sistem perbankan konvensional.

Penyelesaian Riba

Sistem perbankan
Bagi membolehkan sistem perbankan yang diamalkan selaras dengan hukum Islam, urusniaga faedah (riba) adalah diharamkan sama sekali. Sebaliknya, bank masih boleh menjana keuntungan walaupun tanpa urusniaga riba melalui konsep-konsep berikut:-

Mudharabah (perkongsian keuntungan)
Wadiah (simpanan amanah)
Musyarakah (usaha sama)
Murabahan (kos tambahan)
Ijarah (pajakan)
Untuk maklumat lanjut, sila rujuk rencana Perbankan Islam.

Sistem Insurans
Para ulamak telah sepakat memutuskan Takaful sebagai ganti kepada Insurans Konvensional. Dasar Tabarru'at menjadi teras utama yang membina paksi Takaful. Penggunaan dasar ini turut menyelamatkan pengurusan Takaful untuk seiring dengan keredhaan Syarak dalam soal Muamalah Islam. Dengan penggunaan Tabarru'at ini maka Takaful terselamat dari terkena unsur gharar dan maisir.

Takrif Tabarru'at
Tabarru'at merupakan perkataan Arab yang bermaksud menderma secara ikhlas. Dalam konteks perniagaan Takaful, setiap peserta yang ingin mendapatkan perlindungan Takaful mestilah hadir dengan niat yang ikhlas untuk menderma bagi membantu para peserta yang lain jika mereka menghadapi musibah. Dalam erti kata yang lebih tepat ialah, semua peserta tersebut bersetuju untuk saling membantu dikalangan mereka di atas niat yang sama.

Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Riba"
Back to top Go down
View user profile http://www.miramira.com
ALLADDIN
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 127
Location : @L@maya
Points : 128
Registration date : 2009-03-21

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Thu Jul 23, 2009 3:27 pm

saLAM ..

Good info .. thankz
Teringat hadith nabi ..
Dari Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda;

‘‘ Akan tiba suatu zaman ,
tiada seorang juga pun kecuali ia terlibat dalam memakan harta riba .
Kalau ia tidak memakan secara langsung , ia akan terkena juga debu-debunya .’’

Riwayat Ibnu Majah
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
rietpg
Forumer
Forumer
avatar

Number of posts : 35
Age : 39
Location : TPG
Points : 77
Registration date : 2009-06-07

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Mon Aug 31, 2009 8:27 am

Salam...
Sukar kan di akhir zaman nak mengelak dari debu-debu itu.Bagaimana cara terbaik nak mengelak dari perkara riba'.Tolong berikan jalan ? Smile

Insan yg ingin tahu.
Back to top Go down
View user profile http://rebizinfo.com
ALLADDIN
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 127
Location : @L@maya
Points : 128
Registration date : 2009-03-21

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Wed Sep 02, 2009 4:06 pm

RieTPG wrote:
Salam...
Sukar kan di akhir zaman nak mengelak dari debu-debu itu.Bagaimana cara terbaik nak mengelak dari perkara riba'.Tolong berikan jalan ? Smile

Insan yg ingin tahu.

salam ..
as stated above mention aah ..

Nur Amira Muhamad wrote:
Dan sesuatu riba (tambahan) yang kamu berikan agar dia bertambah pada harta manusia, maka riba itu tidak menambah pada sisi Allah. Dan apa yang kamu berikan berupa zakat yang kamu maksudkan untuk mencapai keridhaan Allah, maka (yang berbuat demikian) itulah orang- orang yang melipat gandakan (pahalanya). Surah Al-Rum (30): 39
Ayat di atas jelas menegaskan bahwa selebihnya dari pokok harta adalah riba, baik itu sedikit maupun banyak.

nak tambah sedikit ..
kalau dapat salary bulanan .. jangan lupa sedekah ..
kalau dalam perniagaan .. maju ..
berilah makan makanan anak yatim dan orang miskin ..
InsyAllah ..

wassaLAM
Cool
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Tue Sep 15, 2009 4:53 pm

dlm zaman skrg ni, institusi perbankan / kewangan khususnya secara keseluruhannya blh dikaitkan dgn riba'.
namun, t'dpt usaha2 utk mengembangkan perbankan islam / sistem kewangan islam s/b/mana tumbuhnya byk bank2 islam / bank2 konvensional yg menambah window perbankan islam.

sbg pengguna, kita seharusnya memilih skim2 pembiayaan / simpanan etc yg berlandaskan syariah yg disediakan oleh institusi2 terbabit.

ada yg meragui kesucian perbankan islam di negara kita dan berkata, "ntah betul ke tidak - ntah2 duit yg kita labur / pinjam tu bercampur dgn duit haram..... nama aje berubah ke perbankan islam, tp sebenarnya sama.....cuma tukar term "faedah" jadi "keuntungan", "pinjaman" jadi "pembiayaan" .....dsb...."

w/pun ye, mungkin betul tanggapan2 t'sebut, tp pd aiskacang, sekurang2nya apabila kita memilih utk mengubah drp konvensional ke islamic, nawaitu kita utk berubah dan menjauhi riba' sudah ada. apa yg org2 bank buat s/ada betul atau tidak mengikut lunas islam, terpulanglah. hanya Allah jua yg maha mengetahui..

wallahua'lam.
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
aiskacang
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 1038
Age : 34
Points : 1085
Registration date : 2009-09-09

Karaktor
Experience:
500/500  (500/500)

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Wed Sep 16, 2009 10:15 am

selama ni kita telah byk disogokkan oleh anasir2 barat dlm kehidupan.

bukannya mudah utk mengubah haluan. misalnya, bila kita beli rumah, pinjaman secara konvensional ditawarkan oleh pihak panel2 bank kpd pemaju.... kadar faedah & ansuran bulanan yg ditawarkan "nampak" lebih rendah drp pembiayaan islam. pembiayaan islam di"nampakkan" sbg tidak menguntungkan - kadar keuntungan bank yg tinggi, byrn ansuran bulanan yg tinggi & b'mcm2 dokumen jual beli yg terlibat berbanding dgn kaedah konvensional. mau x mau, krn impian memiliki rumah sedangkan kemampuan x setakat mana, kita yg x kuat iman akhirnya terpedaya dgn pinjaman konvensional. sekali lg umat islam berjaya dihasut ke arah riba'.... Embarassed
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
rietpg
Forumer
Forumer
avatar

Number of posts : 35
Age : 39
Location : TPG
Points : 77
Registration date : 2009-06-07

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Fri Oct 30, 2009 8:35 am

Kalau nak difikirkan cukup banyak amalan riba' di dunia ni terutamanya dalam institusi perbankan. Nak mengelak kena tak mengelak lagilah kena. Nak dikaji dari segi pelaburan sesuatu syarikat adakah halal atau tidak memang susah kecuali syarikat tu yang membentangkan.
Majority pasti ada duit dalam KWSP kan.Nak tanya pendapat korang di sini.

Apakah pelaburan KWSP diterima dari hukum syarak ?
Timbul isu tunaikan haji dengan duit KWSP.Apa pendapat korang di sini ?
Back to top Go down
View user profile http://rebizinfo.com
insanaman
Pra - Ahli
Pra - Ahli


Number of posts : 3
Age : 61
Points : 3
Registration date : 2014-08-07

PostSubject: Re: AMALAN RIBA   Thu Nov 06, 2014 1:09 am

Salam semua. Hebat betul penerangan di atas mengenai RIBA. Kita kena mengelakkan dari melakukan RIBA. Untuk mendapat MARDHATILLAH dalam urusan Muamalat kita. Riba erti nya menambah-nambah nilai pada sesuatu yang kita usahakan . Katakan seseorang yang susah yang memerlukan 1 kilo beras, Maka si peminjam meminta di bayar balik pada kadar 2 kilo. Ini Riba namanya. Islam menggalakan tolong-menolong dan bantu membantu. Bukan mengambil kesempatan dari keluarga muslim lain yang sememang nya susah. Islam galakkan kekuatan silaturrahim dan mengukuhkan Ukhuwwah Islamiah. Yang berada dan kaya bantu yang susah, Sebab itu amalan RIBA , haram dalam Islam kerana ia nya menghancurkan Silaturrahmi dan Ukhuwwah Islamiah dalam Islam. Sekian. Syukran Jazilan ..
Back to top Go down
View user profile http://qudwahtalk.com
Sponsored content




PostSubject: Re: AMALAN RIBA   

Back to top Go down
 
AMALAN RIBA
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Mu'amalat-
Jump to: