MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Ainiza
Forumer
Forumer


Number of posts : 28
Age : 46
Points : 42
Registration date : 2009-06-08

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Mon Jun 08, 2009 1:03 pm

Pemakanan ialah aspek yang amat penting dalam rawatan pantang bersalin. Ini kerana proses kehamilan telah mengganggu keseimbangan hormon ibu. Mereka mengalami pelbagai bentuk tekanan dan gangguan emosi akibat perubahan fizikal. Apalagi semasa melahirkan anak, tenaga dikerah dengan hebat, urat saraf banyak yang cedera dan terjadi luka di bahagian tertentu.

Mengikut sesetengah petua Melayu, ibu-ibu dalam pantang disyorkan makan nasi berlaukkan ikan masin atau ikan panggang berkunyit dan meminum air mengikut sukatan jari (dua ruas jari untuk sekali minum). Akibat diet cara ini (kurang berzat dan kurang air) ibu-ibu terdedah kepada risiko penyakit buah pinggang dan tekanan darah rendah. Oleh sebab itulah makan perubatan moden menentang amalan berpantang cara Melayu. Ingin diingatkan, cara pemakanan tersebut bukanlah cara Melayu tradisional yang sejati tetapi merupakan sebahagian cara hidup mereka yang kurang berkemampuan.

Jenis ikan

Ibu dalam pantang dilarang memakan ikan masin atau ikan kering kerana makanan tersebut hanya akan menyebabkan darah nifas berbau busuk, cepat kering serta melemahkan daya ketahanan fizikal dan mental. Ilmu perbidanan Melayu menggalakkan memakan ikan yang segar, mengelakkan ikan yang berbisa seperti bawal hitam, terubuk, duri, pari, sembilang serta parang kerana takut menyebabkan bisa atau bentan pada pintu rahim.

Selain ikan berbisa, jenis ikan yang dilarang yang menyebabkan kegatalan kulit serta menimbulkan reaksi alahan ialah ikan kembung, tamban, cencaru, atau tongkol dan makanan laut seperti udang, sotong, kerang dan lain-lain.

Mengikut petua Melayu, ikan yang disyorkan dalam pantang bersalin ialah haruan dan yu. Ia dipercayai boleh memulihkan luka-luka dalaman dan luaran. Ikan haruan yang hidup di dalam lumpur mengandungi khasiat mineral yang tinggi bagi menyembuhkan luka. Secara tradisi, ikan yu dipercayai dapat membanyakkan susu ibu dan beberapa kajian saintifik turut mendapati perkara tersebut benar.

Ulam-ulaman

Terdapat pelbagai jenis ulam tempatan yang mudah diperoleh di mana-mana, antaranya serai, lengkuas, daun atau ubi cekur, bunga kantan, kunyit hidup, daun kesum serta halia. Ulam-ulaman ini mengandungi fiber, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan.

Selain ulam di atas, terdapat ulam berkhasiat yang sesuai dimakan oleh ibu dalam pantang, antaranya:

Daun pegaga, pucuk mengkudu, ulam raja, daun lemuni hitam, daun kaduk, daun sekentut, daun cemumar, daun pudina, daun kari, daun bebuas dan daun ruku.

Jenis sayuran dan buahan

Ibu bersalin dilarang memakan sayur-sayuran menjalar, sejuk serta berangin. Antaranya ialah kangkung, timun, sayur keladi, pucuk ubi, pucuk paku, bayam, sayur atau daun keti (bunga putih), kacang panjang, petola, labu, rebung, kacang botor, jeruk maman, petai, jering serta terung. Ibu bersalin juga harus mengelakkan minuman bergas, sejuk serta tajam seperti air tebu, cincau, kelapa muda serta buah-buahan seperti nenas, jambu, belimbing, durian belanda, mangga, betik, ciku, langsat, tembikai cina, nangka, cempedak, pisang masak hijau, pisang nangka, pisang embun, pisang udang, ubi kayu, ubi keladi, sengkuang, manggis, macang, kuinin, dan binjai. Makanan tersebut dilarang kerana dapat mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi. Penyakit-penyakit tersebut diketahui telah banyak berleluasa di barat dan dikenali sebagai artritis dan rheumatisme.

Jenis ayam dan burung

Ibu bersalin disyorkan memakan ayam hitam, ayam didik atau ayam selasih yang digaul dengan halia tua, garam kasar dan madu lebah. Ayam ini dikukus dan diambil patinya untuk mengembalikan ketahanan tubuh. Burung puyuh dan merpati juga baik untuk melancarkan aliran darah dan mengatasi masalah sukar tidur pada waktu malam.
Back to top Go down
View user profile
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Wed Jun 10, 2009 5:37 pm

salam..
good info..tapi kak zie ada pertanyaan sikit...kalau bole membantu..

bagaimana boleh dikatakan ikan tu berbisa dan sayuran yg sejuk...cos kak zie selalu dengar,org tua2 ckp macam ni...tapi tak bagi penjelasan.
Back to top Go down
View user profile
adikmas
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 350
Age : 31
Location : sorang-sorang kat opis..
Points : 397
Registration date : 2009-05-16

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Thu Jun 18, 2009 6:40 pm

kak zie wrote:
salam..
good info..tapi kak zie ada pertanyaan sikit...kalau bole membantu..

bagaimana boleh dikatakan ikan tu berbisa dan sayuran yg sejuk...cos kak zie selalu dengar,org tua2 ckp macam ni...tapi tak bagi penjelasan.

mas tlg jwb leh kak zie??
sayuran sejuk tu mcm kobis,timun,taugeh,petola,terung dll..sayuran sejuk ni kalau mkn tkt nt sakit2 urat..bila makan nt efek sebelah malam paling ketara..mula la lenguh sana sini kalau dah makan..kalau ikan berbisa tu nak terang cek x pandai ,cuma tau g2-g2 je ...hehehe.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Sun Jun 21, 2009 10:03 pm

terima kasih mas2ra,
tau gitu-gitu pun tau jugak kan?
terangkan sikit pada kak zie...bab ni,kak zie tak faham sangat,
kak zie masih ingat,time kak zie operate dulu,mentua kak zie tak bagi makan ikan tenggiri,emak kak zie cakap boleh makan...kak zie pun tak tau mana satu nak ikut,bila ditanya,penerangan tak berapa jelas...itu yang buat kak zie musykil sikit.
Back to top Go down
View user profile
adikmas
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 350
Age : 31
Location : sorang-sorang kat opis..
Points : 397
Registration date : 2009-05-16

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Mon Jun 22, 2009 3:29 pm

kak zie wrote:

terima kasih mas2ra,
tau gitu-gitu pun tau jugak kan?
terangkan sikit pada kak zie...bab ni,kak zie tak faham sangat,
kak zie masih ingat,time kak zie operate dulu,mentua kak zie tak bagi makan ikan tenggiri,emak kak zie cakap boleh makan...kak zie pun tak tau mana satu nak ikut,bila ditanya,penerangan tak berapa jelas...itu yang buat kak zie musykil sikit.

salam kak zie..
pggil mas je k..
ikan berbisa ni kalau makan takut nt jadi nanah..sbb bila makan kita jadi gatal2 tempat luka tu..paling kurng mst kita nak garu gak walau cikit..tkt nt lambat baik..salunya kalau ikan yg org bersalin x leh makan, org yg xcden pun x leh makan sbb efek sama..takut nt nanah n makin melarat..mcm xjiran mas dulu..pas bersalin dia makan x pantang main belasah je..mee grg + udang + aym..sampai nanah n kena jahit lagi sekali..cian dia..
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Sun Jun 28, 2009 2:21 pm

ikan berbisa tu ikan apa?
bisa tu sakit yang berdenyut-denyut...setahu kak zie dia tak gatal.
Back to top Go down
View user profile
PLASMA
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 220
Age : 36
Points : 154
Registration date : 2008-12-05

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Sun Jun 28, 2009 4:23 pm

tidak ada istilah sayur sejuk atau makanan berbisa dalam dunia kesihatan atau kamus. ini hanyalah sebutan dari orang-orang yang terdahulu dari generasi yang lebih bijak mencari ilmu dan pandai merungkap segala persoalan yang satu masa dahulu pernah dimomok-momokkan supaya ia tidak dilakukannya.

secara logi,adakah sayur itu benar-benar sejuk seperti ais? atau ikan yang masih segar ia dianggap berbisa?

apabila ditanya atau dipersoalkan 'kenapa'? .
orang-orang lama bijak mencari jawapan atau lebih mudah istilahnya ialah alasan ,supaya ia tidak menjadi amalan yang akan menjejaskan kesihatan.

dimasa dahulu agak kurang pengetahuan berbanding sekarang, dahulu agak sukar untuk mencari buku atau sumber-sumber yang tepat berkenaan kesihatan,oleh itu wujudlah perkataan yang agak unik seperti 'sayur sejuk', 'makanan berbisa','pantang larang' ataupun 'petua orang-orang tua'.

sekiranya dikaji secara terperinci, tubuh badan manusia adalah satu ciptaan yang Amat-Amat unik ciptaan Allah Yang Maha Kuasa. tidak ada ciptaan yang lain mampu menandinginya. Masya Allah..


Dalam surah Al-Hajj ayat 5, Allah Ta'ala berfirman.

Yang bermaksud: Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah
menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu.
Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai.



manusia juga mampunyai dayatahan tersendiri iaitu mampu menyembuhkan luka atau kecederaannya sendiri.
darah yang mengalir dari dalam urat membawa cell-cell darah merah serta darah putih mengalir seluruh baban. dan badan akan bertindak-balas setiap apa sahaja pepejal ataupun cecair yang memasuki didalam badan sama ada dengan sengaja atau paksa.

dan setiap pepejal/cecair itu mempunyai kandungan asid yang berbeza-beza,sekiranya badan tidak dapat melawan asid yang diterima,maka wujud la penyakit-penyakit seperti sakit perut,alahan atau barah.
jadi cara terbaik untuk melawan asid-asid ini,perbanyakkan meminum air tanpa perwarna dan rasa dan lakukan senaman seberapa kerap yang mungkin.

sedikit pengetahun yang PLASMA ingin kongsi bersama,mungkin kita perlu bertanyakan kepada yang lebih pakar lagi untuk maklumat yang lebih terperinci.
betul tak kak zie?
Back to top Go down
View user profile
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   Sun Jun 28, 2009 4:30 pm

betul kak zie setuju sangat,cuma amalan2 tradisi kita yang buat kadang-kadang kita terpengaruh,
nak membantah 100% takut mereka kecik hati....
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu   

Back to top Go down
 
Makanan ibu dalam pantang - Petua orang dulu-dulu
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» PELET LOHAN HEAD & RED UP
» Hal-Hal yang Dipersiapkan Dalam Memelihara Aquarium Laut
» Diskusi ttg ikan red fin shark
» Hal2 yang harus diperhatikan dalam akuarium laut/persiapannya & perawatannya
» Memilih Dan Memberi pakan ikan hias laut

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Sembang Melayu Boleh :: Dunia Wanita-
Jump to: