MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang   Tue May 26, 2009 8:13 pm

Elakkan Gambar-gambar Binatang

Hadith:

Dari Aisyah r.a katanya, dia membeli bantal-bantal kecil bergambar-gambar. Maka tatkala Rasulullah s.a.w melihat bantal-bantal tersebut baginda berhenti di muka pintu dan tidak terus masuk. Aku tahu dari wajah baginda bahawa baginda tidak senang.

Berkata Aisyah: ”Ya Rasulullah! Aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya. Apakah kesalahanku?

Rasulullah s.a.w kembali bertanya: ”Bantal-bantal apakah itu?”
Jawab Aisyah, “Aku membelinya sebagai tempat duduk anda atau tempat anda bersandar.”
Sabda Rasulullah s.a.w: ”Pelukis gambar-gambar ini akan disiksa di hari kiamat seraya dikatakan kepada mereka: ”Hidupkanlah gambar-gambar yang kamu lukis itu!”

Kemudian baginda bersabda: ”Sebuah rumah yang terdapat di dalamnya gambar-gambar (haiwan), malaikat tidak mahu masuk ke dalam rumah itu.”

(Muslim)
[b]
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang   Tue May 26, 2009 8:43 pm

Thanks for the info Adiez...
tapi kalau rumah yang ada perhiasan binatang (untuk perhiasan je)...macam itik,kucing atau ayam...
yang tu macam mana pulak?
Back to top Go down
View user profile
adiez82
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 505
Age : 35
Location : Johor Bahru (Plaza Angsana)
Points : 769
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang   Tue May 26, 2009 9:08 pm

kak zie wrote:
Thanks for the info Adiez...
tapi kalau rumah yang ada perhiasan binatang (untuk perhiasan je)...macam itik,kucing atau ayam...
yang tu macam mana pulak?

em x pasti la kak
tu kena tanya pada yg pakar la kak
mksud adi pada ustaz2 la

jz yg adi tau malaikat pn x nak masuk rumah yg ada patung2 huhuhu
kalu salah harap perbetulkan Embarassed
Back to top Go down
View user profile http://www.ascentouch.com.my
kak zie
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 1205
Age : 41
Points : 1556
Registration date : 2009-02-01

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang   Tue May 26, 2009 9:21 pm

tu yang kak zie nak tau jugak....kalau patung yg macam adiez maksudkan tu...kak zie tau,memang tak boleh...tapi yg kecil-kecil tu...

sape lah yg boleh bagi tau ni...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang   

Back to top Go down
 
Elakkan Menyimpan Gambar-gambar Binatang
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Kolam Ikan hias / predator (merk Bestway)
» Ikan-ikan yang cocok untuk Aquascape
» jual diy protein skimmer
» Koral LPS (Large Polyped Scleractinia)
» 12 tipe ekor guppy berdasarkan ciri2nya

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: