MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 masalah solat

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
arrayyanm
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 145
Age : 41
Points : 0
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: masalah solat   Sun Dec 14, 2008 10:16 am

pernahkah korang terfikir...masalah yg selalu berlaku tp diabaikan?

(a)kalau korang solat sunat masjid 2 rakaat masa maghrib tiba2 ada sorang nie tepuk belkg korg dan jadi makmum sdgkan korg solat sunat dan duk dibelkang sekali...tiba2...ada lagi sorg dtg..jadi dua..pastu jadi jemaah...apakah korang perlu lakukan? mula2 utk mengelakkan jadi jemaah bsr dan selepas korang habis solat sunat..

(b)korang masuk masjib,terserempak dgn jemaah baru dan bukannya yg mula2 sekali dilakukan olh imam masjid.korang terus jadi makmum ker?sdgkan korang xtau mrk nie musafir atau sekumpulan pelancong dari luar dan dari mazhab lain?

(c)kalau korang solt kat masjib klcc,pasti korang terserempak dgn 2-3 jemaah 3 imam solat serentak.bgmana terjadinya solat 3 jemaah serentak? masjid klcc ada 2 tgkat,dan bhgian kiri dan kanan yg terlindung antara satu sama lain.pas org ats solat ,ada jemaah baru masuk.yg org bawah taktau dan terus buat jemaah baru dibawah.yg sebelah kanan pulak terlindung dari ats dan tepi buat pulak buka jemaah baru...bagaimana nak...elakkan?dan kalau ternmpak apa yg perlu korg bgtau...?penh gak berlku kat masjid jamek kl...masjid sekarang terlalu byk dewan yg terselindung dan pintu masuk yg byk.

(d)seluar pendek parasbetis kaki dan tutp pusat...korang pnh tgk org solat mcm nie? xpun kain pelikat dgn kopiah jer. jwpn mrk mudah..cuaca panas dan cukuplah...dah tutup yg wajib..pndpt....?

(e)ada seorg lelaki jadi jemaah kpd sekumpulan kanak2 belum akhil baligh...korang nak jadi makmum?

setakat nie ..klu ada lagi posted lagi....?
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com/
arrayyanm
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 145
Age : 41
Points : 0
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: masalah solat   Sun Dec 14, 2008 7:41 pm

tambahan dari soalan E..nie sering berlaku kat surau shoping komplek xpun kat surau yg sering mnjadi laluan antra dua perjlanan jauh.ada masjid dpertengahan jalan bsar di perkampungan desa...

tgubgjawab ayh mndidik ank2nya bersolat...tp kena tpt ke kat dewan awam dan terbuka? asar dan maghrib adlah waktu yg plg pendek.dekat2 nak masuk waktu lain..mgkin kira2 15-30mnt si ayah nie masuk solat bersm ank kecil 3,4,5,6tahun.si ayah mnjadi imam.olh kerna mrk sampi awal ,buatlah satu jemaah..pastu sampi pulak sekumpulan lelaki 6-7org..nak buat jemaah gak..masalhnya dah ada jmaah yg belum selesai dan waktu yg tinggal sedikit.bacaan imam tu sgt pnjg dan jemaahnya pulak(knk2)bermain main dibelakang...

agak2nya apa korang nak buat? solat sorang2...sbb dah sedikit waktunya..atau mnjadi makmum bersama sama kanak2 tadi yg bermain2,bercakap,bergurau ditepi korang..............................................????????????? korang bersetuju atau tidak kanak2 kalau bolh solat pada tpt khas dlm masjid atau mrk hnya dirumah sahaja...sehingga mrk boleh mendisiplinkan diri dan akil baligh...di setengah masjid kanak2 belum akil baligh dilarang memasuki dewan solat.dan ada pulak kelongaran di tmpat lain.hasilnya mrk byk berbuat bising berlari2 dlm masjid.ada jg sebaliknya.
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com/
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: masalah solat   Mon Dec 15, 2008 4:09 pm

arrayyanm wrote:
pernahkah korang terfikir...masalah yg selalu berlaku tp diabaikan?

kekadang je ambe fikir, kadang-2 tak pun.... orang lain taktau laaa...

(a)kalau korang solat sunat masjid 2 rakaat masa maghrib tiba2 ada sorang nie tepuk belkg korg dan jadi makmum sdgkan korg solat sunat dan duk dibelkang sekali...tiba2...ada lagi sorg dtg..jadi dua..pastu jadi jemaah...apakah korang perlu lakukan? mula2 utk mengelakkan jadi jemaah bsr dan selepas korang habis solat sunat..

kalau ambe untuk elak dari menjadi jemaah sedangkan ambe hanya solah sunat, adalah lebih baik ambe solah rapat ke dinding atau tiang je..... tapi nda salah bah! andai orang lain datang bermakmumkan kita yang sedang solah sunat sdangkan makmum tadi solah fardu....

(b)korang masuk masjib,terserempak dgn jemaah baru dan bukannya yg mula2 sekali dilakukan olh imam masjid.korang terus jadi makmum ker?sdgkan korang xtau mrk nie musafir atau sekumpulan pelancong dari luar dan dari mazhab lain?

kalau terus jadi makmum apa salahnya kan... apa bezakah penerimaan ALLAH Ta'ala terhadap amalan makhluknya mengikut mazhab...? sedangkan mazhab-2 itu jua dari utusan Nabi Muhammad yang menyampaikan. Makmum berimamkan solah dibelakang imam musafir nda salah, tetapi jangan pula si Musafir [solah Jamak & Qasar] berimamkan solah di belakang imam yang muqim. gmana kalau solah 4 rakaat sedangkan qasar hanya 2 rokaat..... mau tunggu kah, atau mau mufarakah...???? dah tentu payahkan..., tapi kalau orang mukim bermakmumkan dibelakang imam musafir nda apa-apa, sebab dia boleh tambah rakaat yang masih sisa setelah imam musafir beri salam...

(c)kalau korang solt kat masjib klcc,pasti korang terserempak dgn 2-3 jemaah 3 imam solat serentak.bgmana terjadinya solat 3 jemaah serentak? masjid klcc ada 2 tgkat,dan bhgian kiri dan kanan yg terlindung antara satu sama lain.pas org ats solat ,ada jemaah baru masuk.yg org bawah taktau dan terus buat jemaah baru dibawah.yg sebelah kanan pulak terlindung dari ats dan tepi buat pulak buka jemaah baru...bagaimana nak...elakkan?dan kalau ternmpak apa yg perlu korg bgtau...?penh gak berlku kat masjid jamek kl...masjid sekarang terlalu byk dewan yg terselindung dan pintu masuk yg byk.

ambe ada terdengar perkataan ini " diakhir-akhir-akhir zaman, ramai orang memenuhi masjid, tetapi hakikatnya mereka tidak sembahyang" maka nilaikan lah sendiri ya...! mungkin disebabkan habis ilmu agaknya...

(d)seluar pendek parasbetis kaki dan tutp pusat...korang pnh tgk org solat mcm nie? xpun kain pelikat dgn kopiah jer. jwpn mrk mudah..cuaca panas dan cukuplah...dah tutup yg wajib..pndpt....?

pendapat ambe kurang adab la..... nak jumpa raja atau sultan siap berpakaian kemas, rapi dan mahal, lagi mewangi harum, tetapi bila solah berpakaian separuh bogel pula, sedangkan solah itu nak berhubung dengan Raja segala Raja...

(e)ada seorg lelaki jadi jemaah kpd sekumpulan kanak2 belum akhil baligh...korang nak jadi makmum?

apa salahnya jadi makmum kepada seseorang yang belum mencapai umur baligh... andai beliau memenuhi krateria dan syarat-syarat sebagai seorang imam... selidikilah sejarah imam syafie....pasti ketemu jawabnya....

setakat nie ..klu ada lagi posted lagi....?

masey... ini sekadar pendapat ambe je.... kalau salah tegur-tegur la ya....
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
arrayyanm
Forumer Fanatik
Forumer Fanatik
avatar

Number of posts : 145
Age : 41
Points : 0
Registration date : 2008-11-18

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: masalah solat   Tue Dec 16, 2008 7:23 am

tengkiu........lagi..pndpt...bagi mrk yg biasa dlm perjalanan jauh ...pgalaman...xpun tanya kat imam tpt korang berjamaah.. jarang ada mjlis ilmu kat masjid bercakp mgnai masalah solat...

permudahkan... a, b ,c ,d, e ,f, g,....
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com/
alief
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 58
Age : 26
Points : 0
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: masalah solat   Thu Dec 18, 2008 5:44 pm

arrayyanm wrote:
tengkiu........lagi..pndpt...bagi mrk yg biasa dlm perjalanan jauh ...pgalaman...xpun tanya kat imam tpt korang berjamaah.. jarang ada mjlis ilmu kat masjid bercakp mgnai masalah solat...

permudahkan... a, b ,c ,d, e ,f, g,....

ambe kurang paham..... apa yg dpermudahkan ni...? a,b,c,.....g? Suspect
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net
saranya
Forumer
Forumer


Number of posts : 48
Age : 37
Points : 98
Registration date : 2010-05-26

PostSubject: Re: masalah solat   Thu Jun 24, 2010 3:31 pm

Assalamualaikum ustaz..semoga dirahmati Allah.. Saya ada beberapa permasalahan berkenaan solat, solat jemaah dan solat jumaat: 1) Saya sedang bersolat dan akan bangun sujud dari sujud. Kemudian saya terlupa samada sujud saya itu sujud akhir atau sujud pertama. Apa harus saya lakukan? Perlukah saya menganggap sujud saya yg sekarang sbg sujud pertama dan kena sujud pula untuk kali kedua? 2) Sekiranya semasa saya menyertaii imam pada satu rakaat, sedang saya baca fatihah (belum habis), imam telah ruku', saya sempat habiskan fatihah dan turun ruku' (imam masih ruku'). Kemudian beberapa masa, imam bangun dari ruku'. Soalan saya: berapakah kadar masa saya patut dapat ruku' bersama imam baru dikira saya mendapat satu rakaat (bersama imam)? Adakah kadar itu juga sama dengan kadar bertenang semasa i'tidal sebelum turun sujud? dan juga bagi jarak antara dua rukun solat yg lain? 3) Imam solat jumaat telah turun ruku' dan saya baru hendak mengangkat takbir. Sebaik sahaja selesai mengangkat takbir, imam telah bangun dari ruku'. Maknanya saya terlepas satu rakaat. Adakah saya dikira 'hutang' satu rakaat solat jumaat atau saya kena bersolat dzohor? Bila rakaat terakhir yg saya perlu sempat bersama untuk dikira mendapat solat jumaat? Maaf kalau soalan saya menyusahkan ustaz.. Laughing Saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan..

______________________________________________________

Hotel Italy | Apartments Italy
Back to top Go down
View user profile http://www.slice.com
Sponsored content




PostSubject: Re: masalah solat   

Back to top Go down
 
masalah solat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» JENIS JENIS PENYAKIT PADA AROWANA

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: