MELAYU BOLEH

Forum melayu boleh. Forum melayu. Untuk bertukar prndapat dan berkongsi segalanya dengan rakan-rakan melayu.
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in


PENDAPATAN PERCUMA

Navigation
 Blog MB
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search

Share | 
 

 Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
CJ7
Forumer
Forumer
avatar

Number of posts : 45
Points : 6
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Thu Dec 04, 2008 9:35 am

]Dr.Fadhilah Kamsah menulis ……..

Assalammualaikum. ......
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...
Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...
Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ....mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..
Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...
Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.
"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly....
Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam... Terima Kasih,

DAH ABIS BACA TU FORWARD LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU PUN DAPAT PAHALA GAK
[/
Back to top Go down
View user profile
~.:B@!y!n@h:.~
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 936
Age : 24
Location : Dekat Depan Komputer, Dalam Bangunan, Dalam Bandar Bintulu, Di Sarawak, Di Malaysia & Di Planet Bumi
Points : 1459
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Thu Dec 04, 2008 9:51 pm

Owh...Insya Allah... Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://puteribaiyinah.spaces.live.com/
kambing
Forumer Setia
Forumer Setia
avatar

Number of posts : 68
Age : 35
Points : 0
Registration date : 2008-12-02

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Fri Dec 05, 2008 10:06 am

sharing is caring cheers
Back to top Go down
View user profile http://melayuboleh.8forum.net/profile.forum
uncle_crackerz14
Moderator
Moderator
avatar

Number of posts : 181
Points : 515
Registration date : 2008-11-12

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Fri Dec 05, 2008 1:19 pm

CJ7 wrote:
]
"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita"
[/
Saya berminat & Sokong ngan nie..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
boing777
Forumer Setia
Forumer Setia


Number of posts : 92
Age : 41
Points : 19
Registration date : 2008-11-17

Karaktor
Experience:
0/500  (0/500)

PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Fri Dec 12, 2008 12:24 am

uncle_crackerz14 wrote:
CJ7 wrote:
]
"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita"
[/
Saya berminat & Sokong ngan nie..... Very Happy
saya pong Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com.my
insanaman
Pra - Ahli
Pra - Ahli


Number of posts : 3
Age : 62
Points : 3
Registration date : 2014-08-07

PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Thu Aug 28, 2014 2:15 am

ana setuju
Back to top Go down
View user profile http://qudwahtalk.com
insanaman
Pra - Ahli
Pra - Ahli


Number of posts : 3
Age : 62
Points : 3
Registration date : 2014-08-07

PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   Thu Aug 28, 2014 2:43 am

Salam CJ7. Memang benar "Bila kita kejar dunia. Dunia akan lari meninggalklan kita. Tapi kalau kita kejar Akhirat . Dunia akan mengejar kita".
Tapi ia nya akan benar-benar berlaku jika kita benar-benar faham akan kemahuan agama bahawa setiap Muslim di anjurkan supaya sentiasa meningkatkan diri dari status Muslim kepada status Mukmin. Sebab dalam al qur'anulkarim dalam surah-surah banyak di sebut-sebut " Ya Aiyuhal Mukminun .. bermakna " Wahai orang-orang BerIman..... Tidak ada dalam permulaan ayat di sebut "Ya Aiyuhal Muslimun .. bermakna .."Wahai orang-orang Muslim.. Ini bermakna Islam mahu kita meningkatkan Keislaman kita dari Muslim (Hanya sebagai orang Muslim atau Islam) kepada orang-orang yang BerIman. Yakni bukan saja hanya sebagai orang Islam tetapi meningkat ke tahap orang-orang yang BerIman. Yang mempraktikkan segala ajaran-ajaran Islam dan terus akan meningkatkan KeImanan kita. Kita bukan hanya mahu jadi Muslim tapi mahu jadi Mukmin. Maka kita akan terarah mengejar Akhirat. Dan Dunia akan mengejar kita.
Malah dalam al qur'anulkarim , ALLAH SWT ada menyatakan yang bermaksud " Sesiapa yang menyelesaikan urusan-urusan ku (ALLAH) di dunia. Maka Aku (ALLAH) akan bantu selesaikan urusan-urusan mereka di dunia " . Di sini yang di maksudkan dengan urusan-urusan ALLAH SWT yakni melaksanakan 'Amr Ma'aruf Nahy Munkar (Melakukan yang di suruh atau di perintah dan meninggalkan yang di larang ). Maka ini juga akan membantu kita 'Kejar Akhirat dan Dunia akan mengejar kita ". In Syaa ALLAH mudah-mudahan maklumat ringkas ini dapat merangsang kita meningkatkan KeImanan KeIslaman kita dari hanya sebagai Muslim kepada MUKMIN ... Ameen Ameen Ya Rabbal 'Alameen.
Back to top Go down
View user profile http://qudwahtalk.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..   

Back to top Go down
 
Ilmu perlu diamal dan dikongsi kepada kenalan..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» tambah temen tambah ilmu...kenalan yoo
» Kenalan yuk kak
» Baronang si penggemar lumut
» Diskusi untuk pemula/member
» [ASK] Sitrun untuk kolam ikan semen 3MX2M

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MELAYU BOLEH :: Dunia Ilmu :: Dunia Islam :: Sembang Agama-
Jump to: